СКАРБ У ГЛИНЯНИХ ПОСУДИНАХ
(Нарис
проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
Бо ми не себе самих проповідуємо,
але Христа Ісуса, Господа, ми ж самі – раби ваші ради Ісуса. Бо Бог, що звелів
був світлу засяяти з темряви, у серцях наших засяяв, щоб просвітити нам знання
слави Божої в Особі Христовій. А ми маємо скарб цей у посудинах глиняних, щоб
велич сили була Божа, а не від нас. У всьому нас тиснуть, та не потиснені ми;
ми в важких обставинах, але не впадаємо в розпач. Переслідують нас, але ми не
полишені; ми – повалені, та не погублені. Ми завсіди носимо в тілі мертвість
Ісусову, щоб з'явилося в нашому тілі й життя Ісусове. Бо завсіди нас, що
живемо, віддають на смерть за Ісуса, щоб з'явилось Ісусове в нашому
смертельному тілі. Тому-то смерть діє в нас, а життя – у вас (2 Кор. 4:5-12).
Благодать Господа нашого Ісуса
Христа, і любов Бога й Отця, і причастя Святого Духа нехай буде зо всіма вами!
Амінь (2 Кор. 13:13).
Любі брати і сестри, є така історія про двох жителів Техасу, які
мандрували своєю країною і вирішили побувати на одному з природних чуд світу –
Ніагарському водоспаді. Дорогою вони милувались гарним озером Ері, а також
величчю та силою річки Ніагара. А коли вони під’їхали до водоспаду, то їхньому
захопленню не було меж.
Один з чоловіків, який вже був біля водоспаду раніше, промовив:
«Ось, ти бачиш найбільшу невикористану силу у світі». Його приятель відповів
йому: «Не зовсім так, друже. Найбільш невикористана сила у світі – це
сила Божа».
Знаєте, любі брати і сестри, той, хто відповів, мав рацію. У
світі так багато церков і так багато людей, які заявляють про те, що вони –
християни. Проте, чому інколи християнський світ такий слабкий і кволий? Чому
християни поводяться так наче вони якісь затуркані язичники? Чи не криється
причина такої слабкості християнського світу в тому, що проповідується у
церквах?
Якщо ми хочемо мати добрих лікарів, ми мусимо мати добрі
медичні школи, де будуть навчати справжній медицині, а не якимось
середньовічним обрядам і традиціям кровопускання. Якщо ми хочемо мати потужну
промисловість, то нам не обійтись без добре навчених інженерів, яким у їхніх
вишах мають добре викладатись правильні інженерні спеціальності. І так повсюди,
починаючи зі шкіл.
І це також стосується церков. Якщо церква має Символ віри, в
якому є такі слова: «Вірую в Єдину, Святу, Соборну і Апостольську Церкву», і
якщо ця церква заявляє про те, що вона таки є Апостольською, то в ній має
лунати така само проповідь, яку проголошували Апостоли. А що проповідували Апостоли?
Відповідь ми сьогодні чуємо в словах Апостола Павла: «Ми не
себе самих проповідуємо, але Христа Ісуса, Господа». Апостол не проповідує себе
або інших Апостолів. Не ставить престоли на власну честь і не навчає, що в
майбутньому слід буде молитись до Апостолів чи почитати святих у молитвах до
них і всьому іншому.
Це було би проповідування самих себе, людей, людських діл і
спасіння ділами. Але Апостоли проповідували винятково Христа Ісуса Господа. І нікого, і нічого іншого, бо як проповідував
невдовзі після П’ятидесятниці Апостол Петро, а йому вторили всі інші Апостоли:
«І нема ні в кім іншім спасіння. Бо під небом нема іншого Ймення, даного людям,
що ним би спастися ми мали» (Дії 4:12). Апостоли проповідували не діла, не
святих, не мощі з іконами. Апостоли проповідували Христа Ісуса, Господа.
«Ми ж самі – раби ваші ради Ісуса», – каже далі Апостол Павло. Що
означають ці слова? Чи вони означають, що Апостоли були на побігеньках у всіх,
хто чув їхню проповідь? Зовсім ні. Апостоли і всі вірні Христові проповідники
готові багато трудитись, наче раби, аби їхні слухачі чули Євангеліє Христове.
Це як рабовласник каже своєму рабові: «Зроби те або це» і раб
береться до діла. Так само і Апостоли, і проповідники Христові, готові були і
готові й нині відгукнутись на наказ свого «рабовласника», брата чи сестри з церкви утішити його чи її словом
Євангелія або покріпити його чи її істинними тілом і кров’ю розп’ятого і
воскреслого Спасителя Христа у Таїнстві Святої Євхаристії.
То ж ми – самі раби ваші ради Ісуса, а не ради когось чи чогось
іншого. А це рабство і праця, і це служіння надзвичайне. Зауважте, як далі каже
Апостол: «Бог, що звелів був світлу засяяти з темряви, у серцях наших засяяв,
щоб просвітити нам знання слави Божої в Особі Христовій». У цих рабах, у слугах Божих сяє світло. І це
світло – не від них, не від нас. Це світло – від Бога.
Це Бог наказав засяяти цьому світлу в серцях Апостолів. Це Він
наказує цьому світлу сяяти у серцях Його нинішніх проповідників. Яким було
серце, наприклад Апостола Павла раніше?
Вони було вкрите темрявою гріха. І та темрява була така велика, що
Павло, якого в той час Писання називають Савлом, з усієї сили намагався знищити
християнських пастирів, дияконів і проповідників.
Він буквально ганявся повсюди, аби якось їх спіймати і
заарештувати. В його серця була непроглядна темрява гріха. Але Сам Ісус,
Світло, з’явився йому, і вчинив переслідника Церкви її Апостолом. В серці Павла
замість темряви гріха засяяло світло знання Христа. Все раптово стало на свої
місця. Все стало чітким і зрозумілим – спасіння не в ділах, не в людях, а
винятково у Христові.
Христос є уособленням слави Божої, бо Він – істинний Бог і
правдива людина водночас. Бог слави стався людиною, аби забрати нашу неславу,
нашу гидоту – гріхи наші на Себе і обмив їх усі Своєю святою і невинною кров’ю
на хресті Голгофи. На хресті Він помер за всіх нас, аби всі ми мали прощення
гріхів і Він воскрес, аби вірою в Христа ми були виправдані і мали вічне життя.
Діла людські не є скарбом. Мощі, за які іноді велися війни та
відбувають ганебні бійки й донині, не є скарбом. Ні одна реліквія, якою б
стародавньою вона не була, не є скарбом. Є лише один істинний скарб – Ісус
Христос. А хто такі Апостоли, отці Церкви, і всі нинішні проповідники? Апостол
Павло дає дуже чітку відповідь: «Ми маємо скарб цей у посудинах глиняних, щоб
велич сили була Божа, а не від нас».
Інколи ми чуємо в новинах про те, що люди знаходять скарби.
Доволі часто скарби сховані в глиняному посуді, глечиках або в чомусь іншому.
Звісно ж, глечики можуть бути для когось теж цікавими, але зазвичай їх
відкривають або й навіть розбивають, аби дістати саме скарби: золото, срібло
або якісь інші коштовності. Ось так і все людське. Навіть Апостоли Христові –
лише глиняні посудини, в яких скарбом є Христос.
Самі по собі Апостоли не мають величі, але вся велич – у
Христі. Бо Христос – не просто Син Людський, але Христос також – істинний Бог.
Він істинний Бог, а отже Він – всюдисущий, всевідаючий і всемогутній. І Він,
будучи Життям, є джерелом життя і то не просто життя якихось кількох десятків
років, але й життя вічного – життя, яке ми втратили через гріх і яке ми
отримуємо знову у Христі, Який «смертію смерть подолав і тим, що в гробах,
життя дарував».
Тож Апостоли, як і всі Христові проповідники, і навіть усі
істинні християни, будучи такими людьми як і всі інші – маючи такі само тіла,
глиняні посудини, в тих посудинах мають справжній скарб. У нас живе Христос.
Саме Христос дає нам силу залишатись непотисненими, хоча і Апостолів, і всіх
їхніх наступників, світ намагався так потиснути, щоб не було чути проповіді про
Христа Ісуса, Господа.
Легко, звісно, розправитись із проповідником, але не з Христом.
Легко Апостолів закувати в кайдани, позачиняти церкви, погнати проповідників на
каторгу або відправити нас у заслання. Але Христос, Який живе в Апостолах і
всіх Його людях, не дає нам впасти у відчай. Ніщо і ніхто не може відділити нас
від любові Христової і від вічного життя, яке ми в Ньому вже маємо.
Апостол Павло, як і усі інші Апостоли, зазнав жорстоких
переслідувань. Для нього, єврея і юдея, важкою була атака провідників його
народу і синагоги, які настільки обчорнювали його, що багато юдеїв уважали за
святий обов’язок Павла убити. Але Павла не полишав Христос, Якого раніше юдеї
були убили руками язичників. Але Христос воскрес і Він всюдисущий. Він поряд із
Павлом. Він – поряд із нами.
У важких обставинах, але неполишеними є і ті українські
християни, які перебувають під російською окупацією. Христос із ними. Вони
зазнають утисків і переслідувань від російських окупантів. А хтось був і
замучений росіянами. Проте Христос їх не полишив. Він дає сили страдникам, а
мучеників забирає до Свого Царства. Наш розп’ятий і воскреслий Господь Христос
завжди із ними і з нами, завжди поряд із Своїми віруючими. І якби не складались
обставини, ми все-одно будемо з Христом – у Його вічному і святому Царстві.
Апостол не може похвалитись досконалим тілом. Хоча коринтянам,
яким найперше призначались його слова, була відома атлетика і Олімпійські ігри,
і стадіони, і змагання, досконалість тіла і зовнішня краса не були пріоритетом
ні для Апостола, ні для всіх віруючих у всі покоління. Вони не ганялися за
відповідниками сучасного ботоксу чи якихось інших препаратів, які би
приховували старість чи наближення смерті.
Ні, вони добре розуміли, що наше життя в цьому світі тимчасове,
а наша істинна батьківщина – Небеса. Тож вони готові були до важких обставин і
всіх страждань, і їхніх наслідків, які обов’язково відбивались на їхньому тілі
– через невтомну працю у проповідуванні Христа чи переслідуваннях, яких вони
зазнавали через Христа. Ці тілесні наслідки, хвороби і все інше, що ми маємо
через нашу вірність Ісусові, Апостол називає мертвістю Ісусовою.
Але де є ця мертвість Ісусова, любі брати і сестри, там
обов’язкове буде й Ісусове життя, тобто воскресіння з мертвих і вічне життя в
Божому Царстві. Апостол каже: «Бо завсіди нас, що живемо, віддають на смерть за
Ісуса, щоб з'явилось Ісусове в нашому смертельному тілі». Ніагарський водоспад
– могутній. Але те, що з’являється у тілі гнаних, переслідуваних і змучених
слуг Христових – могутність набагато більша. Це – сила Євангелія, сила на
спасіння у вічне життя і всі благословення для віруючих, які чують Євангеліє з
уст слуг Христових.
Ми – лише глиняні посудини. У наших тілах діє смерть, ми
хворіємо, старіємо і помираємо. Але Євангеліє Христове діє у вас життя, любі
слухачі Євангелія Христового, і то не просто життя на цьому світі, а життя
вічне у Царстві Божому. Так виявляється велич Божа. Хай Господь благословить
усі українські церкви проповіддю Христа Ісуса Господа, аби силою Духа Святого
змінилась наша рідна Україна і все більше українців вірували в Христа, знали
Христа і мали життя вічне. Заради Христа. Амінь.
Бог же надії нехай вас наповнить усякою радістю й миром у вірі,
щоб ви збагатились надією, силою Духа Святого! (Рим. 15:13) Амінь.