неділю, 1 вересня 2019 р.

Проповідь на 11-у неділю по П'ятидесятниці

                      
                         РІЗНІ ДАРИ 
ОДНОГО І ТОГО САМОГО ДУХА
                         (Нарис проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)

А щодо духовних дарів, то не хочу я, браття, щоб не відали ви. Знаєте, що коли ви поганами були, то ходили до німих ідолів, ніби воджено вас. Тому-то кажу вам, що ніхто, хто говорить Духом Божим, не скаже: «Нехай анатема буде на Ісуса», і не може сказати ніхто: «Ісус – то Господь», як тільки Духом Святим. Є різниця між дарами милости, Дух же той Самий. Є й різниця між служіннями, та Господь той же Самий. Є різниця й між діями, але Бог той же Самий, що в усіх робить усе. І кожному дається виявлення Духа на користь. Одному-бо Духом дається слово мудрости, а другому слово знання тим же Духом, а іншому віра тим же Духом, а іншому дари вздоровлення тим же Духом, а іншому роблення чуд, а іншому пророкування, а іншому розпізнавання духів, а тому різні мови, а іншому вияснення мов. А все оце чинить один і той Самий Дух, уділяючи кожному осібно, як Він хоче (1 Коринтян 12:1-11).

            Божій Церкві… посвяченим у Христі Ісусі, покликаним святим… благодать вам і мир від Бога Отця нашого й Господа Ісуса Христа! (1 Кор. 1:2, 3) Амінь.

Дорогі брати і сестри, Роберт Ріплі, відомий американський карикатурист і водночас підприємець був показував наскільки збільшується або знижується вартість одного й того самого матеріалу, залежно від того, як його використовувати. Наприклад, простий брус заліза, який коштував 5 доларів. Якщо його перетворити на кінські підкови, то він вже коштуватиме 50 доларів.

А якщо це самий брус заліза перетворити на голки, то його вартість підніметься вже до 5 000 доларів. Проте якщо з нього почати виготовляти пружини для надійних швейцарських годинників, то все це буде коштувати вже 50 000 доларів. Простий сировинний матеріал не настільки цінний як той, з якого щось виготовляється. Один і той самий матеріал, але з нього виготовляються різні речі.  І всі ці речі, в принципі важливі для людського суспільства.

Навряд, чи селянин, який має коні, або людина, яка займається кінним спортом, погодиться, що голка важливіша за підкову. А шевці та всі господині, що мають праву із шиттям навряд чи будуть стверджувати, що голки, їхній інструмент не такий важливий, як, скажімо, пружини для швейцарських годинників.

У суспільстві важливі всі його складові. Так само всі складові важливі і в Церкві. У Церкві важливі всі дари від Святого Духа. Сьогодні ми чуємо, як Він через Апостола Павла навчає далі церкву у Коринті, а також цілу Церкву Христову. Віруючі у Коринті були розділені на різні фракції, кожна з яких вважала себе не просто за особливу, а за важливішу.  Ті пишалися тим, що їх христив Петро, а інші тим, що їх христив Аполлос. І вони сварились, намагаючись довести те, що їхнє Хрищення було краще, а отже й вони були, відповідно кращі. Так діє гординя.

Гординя властива нашій грішній природі. Гординя переконує нас у тому, що інші люди – гірші за нас. Гординя нас переконує, що те, що вони роблять – не настільки важливе, як те, що робимо ми. Гординя нас переконує, що дари інших людей, наших братів і сестер, не настільки важливі, як наші дари.

Проте всі ці дари були дані нам Святим Духом. І коли Він їх нам давав, то давав їх із певною метою. І звісно ж та мета не полягала в тому, щоб посварити людей у Церкві чи розколоти церкви, а навпаки, щоб церква була сильнішою.

І ці дари, каже нам сьогодні Апостол – різні. І всі вони – від Святого Духа. Господь Святий Дух, Який живе в людях, дає їм різні дари. А як нам дізнатися в кому живе Святий Дух, а в кому Він не живе? Апостол дає нам це чітку відповідь: «Ніхто, хто говорить Духом Божим, не скаже: «Нехай анатема буде на Ісуса», і не може сказати ніхто: «Ісус – то Господь», як тільки Духом Святим.

Ніяка людина, в якій живе Святий Дух, не буде проклинати Ісуса Христа. Проклинають Божого Сина ті, в кому Дух Божий не живе. Бо саме Святий Дух приводить нас до віри в Ісуса Христа. Він цю віру творить і Він її зберігає. А ця віра горне нас до Христа. Вона єднає нас із Сином Божим, із Його праведністю. І вона чинна любовю до Ісуса.

І Святий Дух спонукає нас визнавати Ісуса нашим Господом. Таке визнання може бути лише через Духа Святого. Звісно, є чимало фальшивих учителів, які промовляють «Господи, Господи». Але вони промовляють ці слова, як папуги. Для них це речення «Ісус – то Господь» мало що значить.

Бо якби вони вірували в Христа і якби в них справді жив Святий Дух, то вони робили б те, що каже Божий Син: «Як хто любить Мене, той слово Моє берегтиме, і Отець Мій полюбить його, і Ми прийдемо до нього, і оселю закладемо в нього. Хто не любить Мене, той не береже Моїх слів» (Ів. 14:23, 24). Фальшиві учителі не люблять Христа, бо не бережуть Його Слово, а заміщають всякими видами передань та байок. Тож, коли вони називають Христа Господом без любові, то дуже часто вони просто лицемірять.  

В кінці їм Господь скаже: «Не кожен, хто каже до Мене: «Господи, Господи!» увійде в Царство Небесне, але той, хто виконує волю Мого Отця, що на небі. Багато-хто скажуть Мені того дня: Господи, Господи, хіба ми не Ім'ям Твоїм пророкували, хіба не Ім'ям Твоїм демонів ми виганяли, або не Ім'ям Твоїм чуда великі творили? І їм оголошу Я тоді: Я ніколи не знав вас... Відійдіть від Мене, хто чинить беззаконня!» (Мт. 7:21-23)

Слова «Ісус – то Господь» той промовляє Святим Духом, хто  любить Христа і визнає, що поза Христом немає нічого і нікого, хто або що могло б його спасти. І вірує, що всі його гріхи прощені винятково заради Христа і що немає такого гріха, за який би Божий Син не помер і не обмив той гріх Своєю святою і дорогоцінною кров’ю.

Той промовляє ці слова Святим Духом, хто радіє тим, що у воскресінні Христовому він має виправдання і той, хто сам чекає воскресіння мертвих і життя будучого віку, уповаючи на Самого Христа, а не власні діла чи діла та заслуги інших людей. І цей Самий Дух буде спонукати нас до єдності з Христом і покріплення Христом через Його істинні тіло та кров у хлібі та вині Святої Євхаристії.

І ось цей  Святий Дух, любі брати і сестри, Який створив віру у ваших серцях, Він цілій Церкві і кожному з вас зокрема дає Свої різні дари. Так само, як Церква одна, а нас – багато, так само і Дух – один, але дарів Його багато і вони – різні. Апостол каже нам, що різняться навіть ті дари, які називаються одним словом, входять наче в одну групу.

Він каже: «Є різниця між дарами милости, Дух же той Самий».  В Діях Апостолів ми читаємо, наприклад про церкву в Єрусалимі, яка дбала про самотніх вдовиць, годуючи їх. А в Йоппії ми зустрічаємо Таввіту-Сарну, яка шила для незаможних вдовиць плащі. Ми зустрічаємо і купчиху кармазином Лідію, яка піклувалася про те, аби проповідники Євангелія мали дах над головою.

Дари милості різні, але Дух – один і той Самий. Дари милості, які виявляєте ви, коли ділитеся з потребуючими їжею чи одягом у нашій церкві – теж різні. Але Дух, Який промовляв через Апостола Павла і Який діє через вас – один і той Самий, любі брати і сестри. В церкві можуть бути різні служіння: хтось з вас може провідувати хворих і допомагати їм. Хтось прибирає в церкві.  Хтось оплачує рахунки церкви.

Хтось годинами вистоює в чергах в різних установах, аби ті рахунки сплатити та привести до ладу господарчі справи церкви. Хтось запрошує до церкви гостів. Хтось піклується про тих гостів, що зайшли до церкви. Служіння – різні. Дії – різні. Але Бог, Який стоїть за ними, спонукає до них, підбадьорює все це робити – один –Христос і  Отець наш Небесний.

І ось так Господь Святий Дух проявляється у кожному християнинові для спільного добра, для добра громади, і для добра цілої Церкви. Одним із дарів Духа є слово мудрості. У Христі, каже Апостол «всі скарби премудрости й пізнання заховані» (Кол. 2:3). Коли хтось може дуже могутнім чином доносити Христа, то йому цей дар дав Господь Святий Дух. Так само як і один і той Самий Дух дає слово знання.

Господь – дуже щедрий до Своїх дітей і рясно обдаровує нас Своїми дарами. Одним із таким дарів є особлива віра. Не просто спасенна віра, яку ми маємо всі, любі віруючі брати і сестри, а особлива віра –  а надзвичайна довіра до Христа і уповання на Христа у всяку лиху годину.

Ще є дари вздоровлення.  Ми бачили ці дари, коли Апостоли зцілювали людей. Ці дари присутні і нині, коли підноситься молитва за певну людину і така людина одужує. Дар вздоровлення може мати, очевидно й інший вимір, коли Бог дає людині дар лікування, як-то робив, наприклад, славний лікар Агапіт Печерський або роблять наші лікарі та медсестри. У всіх віруючих діє один і той Самий Святий Дух.

А є ще дар роблення чуд, які трапляються, можливо рідше ніж у першому столітті життя Апостольської Церкви, але вони трапляються через діяння тих, хто має цей особливий дар від Святого Духа. Дари – дуже різні, але Дух один і той Самий. Дари різні, але всі вони дані для блага цілої Церкви Христової.

Інший дар – пророкування, проповідування Христа і, коли того забажає Господь – пророкування про певну подію, яка станеться, бо того хоче Бог і Він оголошує Свою святу волю через Свого слугу, Якому дав такий дар пророцтва. Знову дари різні, але Дух – той Самий.

Інший дар – розпізнавання духів, бо є духи, а є Господь Святий Дух, Який свідчить про Христа. І Апостол Іван каже: «Улюблені, не кожному духові вірте, але випробовуйте духів, чи від Бога вони, бо неправдивих пророків багато з'явилося в світ»  (1 Ів. 4:1). Розпізнавання фальшивого вчення – дар від Святого Духа.

Так само як дар від Святого Духа – говоріння мовами, але не белькотання в екстазі, а проповідування спасіння самою вірою в Христа сучасними мовами. «Все оце чинить один і той Самий Дух, уділяючи кожному осібно, як Він хоче», – каже Апостол. Святий Дух не обмежений, але все що Він робить, усі дари, які Він дає, Він дає нам на добро. Заради Христа. Амінь.

Благодать Господа нашого Ісуса нехай буде з вами! (1 Кор. 16:23) Амінь.

Немає коментарів: