ГОСПОДЬ ЗРОБИТЬ ПО-ПРАВЕДНОСТІ
(Нарис проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
Нехай Господь зробить мені по моїй праведності, хай заплатить мені згідно
з чистістю рук моїх! Бо беріг я дороги Господні, і від Бога свойого я не
відступив, бо всі Його присуди передо мною, постанови ж Його, – не вступлюся
від них! І був я Йому непорочним, і стерігся своєї провини. Господь заплатив
був мені по моїй праведності, за чистотою моєю перед очима Його. З справедливим
Ти справедливо поводишся, із чесним – по-чесному, із чистим – поводишся чисто,
а з лукавим – за лукавством його! І народ із біди Ти спасаєш, а очі Твої – на
зухвалих, яких Ти принижуєш. Бо світильник Ти, Господи, мій, і освітить Господь
мою темряву! (2 Самуїлова 22:21-29).
Дорогі брати і сестри, життя царя
Давида було сповнене тяжких випробувань. Після того, як він був забраний від
овечих отар, аби пасти народ Ізраїлю і до того, як почати царювати, він
продовжував славити Бога на пслатирі, а також був відважним воїном. Він єдиний
вийшов на герць проти велетня Голіафа.
Він здобув багато перемог для свого народу і для свого царя Саула.
Від царя, будучи невинним і відданим його слугою, Давид отримав не лише
царську доньку в дружини, але й підозри в бажанні узурпації влади та
переслідування і спроби убивства. Давид змушений був переховуватись від Саула і
водночас захищати околиці Ізраїлю від ворогів Божого народу.
Згодом, коли він став царем, внаслідок гріхів, які він скоїв, і будучи вже
розкаяним грішником, він пережив сімейні біди, бунт свого рідного сина і, фактично, громадянську війну. В житті
Давида було чимало таких моментів, коли його становище здавалося безвихідним і
він перебував за кілька днів, а то й годин від невідворотної погибелі.
В нього бували дні, коли здавалося, що ще трохи і буде знищений не лише
він, але й знищена буде навіть сама надія на виконання Божих обітниць про
прихід у світ Спасителя світу, Месії-Христа. Часто здавалося так, що торжество
будуть мати люди заздрісні, обмовники, інтригани, зрадники або й відверті
вороги Божих людей.
Сатана дуже часто вміє демонструвати свої м’язи і силу, аби залякувати
віруючих людей. Він дуже хоче, аби ми зневірились у Господі та боялися не те,
що крок ступити, аби робити добро, розбудовувати Церкву Божу та служити Божим
людям, захищати їх, але й боялися навіть слово сказати – слово, яке приправлене
сіллю (Кол. 4:6). В свої союзники він бере світ і мирських, плотських,
безбожних людей. Вони з радістю розправилися б і з Церквою Божою.
Про захист від них Давид був молився: «Мечем Своїм душу мою збережи від
безбожного, від людей рукою Своєю, Господи, від людей цього світу, що частка
їхня в цьому житті, що Ти скарбом Своїм наповняєш їхнє черево! Ситі їхні сини,
останок же свій для дітей вони лишать. А я в праведності побачу обличчя Твоє,
і, збудившись, насичусь Твоєю подобою!» (Пс. 16:13-15).
З перших слів, які ми сьогодні чуємо у цьому величальному псалмі, то у невіруючої людини може скластися враження, що Давид – хвалько і самовпевнений чоловік. Як можна так зухвало промовляти до Бога, аби всемогутній Творець ставився до нас за нашою праведністю? Що таке наша праведність?
Навіть невіруюча людина розуміє, що вона недосконала і робить зло. І,
якщо бажати собі, аби Господь ставився до нас відповідно до нашої праведності,
яку Бог порівнює із поплямованим місячним одежею (Іс. 64:6), то яке ставлення
ми мали би від Бога? Він мав би до нас ставитись, як справедливий суддя
ставиться до негідного злочинця, караючи його суворим вироком, а в кінці Він
мав би нас укинути ще й на вічні муки до пекла.
Ось що заслуговує наша власна праведність – праведність із якою ми
народились від наших грішних батьків.
Проте цей псалом подяки співає Давид віруючий, який дещо пізніше,
буквально за декілька речень, промовляє такі слова: «Світильник Ти,
Господи, мій, і освітить Господь мою темряву!» Давид довіряє Господу. Давид
уповає на Господа. Давид вірує в Бога і в грядущого Христа і Господь, як
Давидовому праотцеві, Авраамові, залічує його віру йому в праведність (Буття
15:6).
Через багато століть Св. Пророк
Єремія буде проголошувати про цю праведність, що її мають усі істинні віруючі:
«Ось дні наступають, говорить Господь, і поставлю Давидові праведну Парость, і
Цар зацарює, і буде Він мудрий, і правосуддя та правду в Краю запровадить. За
днів Його Юда спасеться, Ізраїль же буде безпечний. А це Його Ймення, яким Його
кликати будуть: Господь праведність наша» (Єр. 23:5, 6). На цього Царя-Христа
уповав Давид. І цей Цар-Христос ще до Свого воплочення вже був праведністю і
Давида, і Авраама, і всіх віруючих.
Господь Христос дає Свою
праведність Давидові, Авраамові і всім вам, любі віруючі брати і сестри. А що ж
Він робить із тією праведністю, у якій ми народились, із усіма нашими гріхами
та усім нашим злом? Він бере весь гріх
на себе і несе його на Голгофський хрест і там змиває його Своєю невинною і
святою кров’ю. Христос помер
за нас і на нашому місці і воскрес із мертвих на третій день, аби проголосити
Авраама і Давида, і всіх, хто уповає на Нього, праведними і зодягнути нас у
Його праведність – праведність Божу.
Ось чому Давид не зухвалий, а
упевнений у Божій любові, у Божій благодаті і в Божій милості. Ось чому він
каже: «Нехай Господь зробить мені по моїй праведності, хай заплатить мені
згідно з чистістю рук моїх!» Він наче каже: «Нехай Господь зробить мені так, як
би Він зробив би Своєму Христові, святому і невинному, в Ім’я Якого я прощений і виправданий, і я
тепер дитя Боже! Я – праведний, і руки
мої чисті».
Давид так співає не через те, що
він особисто таким народився чи це заслужив. Ні. Святим і праведним народився
лише Христос. Лише Його невинні руки були прибиті до Голгофського хреста, але
через Христову кров і через Христові руки, руки Давида, на яких була навіть
невинна кров, тепер чисті.
Бо Давид не відступив від Бога,
тобто не втратив віри в Христа грядущого, у Божу милість, у Божу благодать. А
горнувся до Бога і благав у час свого великого гріха: «Помилуй мене, Боже, з
великої милости Твоєї, і з великого милосердя Свого загладь беззаконня мої!
Обмий мене зовсім з мого беззаконня, й очисти мене від мого гріха, бо свої
беззаконня я знаю, а мій гріх передо мною постійно. Тобі, одному Тобі я
згрішив, і перед очима Твоїми лукаве вчинив, тому справедливий Ти будеш у мові
Своїй, бездоганний у суді Своїм. Отож я в беззаконні народжений, і в гріху
зачала мене мати моя. Ото, полюбив єси правду в глибинах, і в таємних речах
виявляєш премудрість мені. Очисти ісопом мене, і буду я чистий, обмий Ти мене і
я стану біліший від снігу. Дай почути мені втіху й радість, і радітимуть кості,
що Ти покрушив. Обличчя Своє заховай від гріхів моїх, і всі беззаконня мої
позагладжуй. Серце чисте створи мені, Боже, і тривалого духа в моєму нутрі
віднови. Не відкинь мене від Свого лиця, й не бери Свого Духа Святого від мене.
Верни мені радість спасіння Твого, і з лагідним духом підтримай мене. Я буду
навчати беззаконців доріг Твоїх, і навернуться грішні до Тебе» (Пс. 50:3-15).
Ось що означало, що Давид не відступався
від Бога. Він знав, де його прощення. І щойно він усвідомлював власний гріх, то
звертався до Бога у каятті, віруючи, що заради Месії, гріхи його будуть
прощені, а праведність грядущого Христа буде його праведністю, допоки він вірує
у Господа. Всі присуди Божі, Закон і обітниці Божі про спасіння вірою в
Господа, були перед його очима, так само, як і нині ці присуди і Євангеліє є
перед вашими очима, любі брати і сестри.
Давид був непорочним у очах Божих
і стерігся своєї провини. Це звучить наче парадокс. Як людина може мати провину
і водночас бути непорочною в очах Божих? Вірою в Христа. Бо Христос –
непорочний. І Він всі наші провини покриває Своє праведністю, так що Давид –
непорочний. І ми, любі брати і сестри, так само непорочні, коли віруємо у
Христа, коли єднаємося із Сином Божим вірою, коли причащаємось Його істинними
та святими тілом і кров’ю у Святій Вечері.
Перед тим, як ставити Давида на
царство, Господь був сказав здивованому Самуїлові, великому пророкові Ізраїлю,
який заглядався на старшого Давидового брата Еліява і думав, що то він буде
царем: «Не дивись на обличчя його та на високість зросту його, бо Я відкинув
його Собі! Бо Бог бачить не те, що бачить людина: чоловік бо дивиться на лице,
а Господь дивиться на серце» (1 Сам. 16:7). Бог дивиться на серце, бо серце або
має віру, або її не має.
Давид мав віру з дитинства. І в
цій вірі ходив. Бувало так, що він кидав Бога, але Бог ніколи не кидав Давида.
І завжди, коли Давид мав віру, Бог йому відплачував – рясно благословляв і Давида,
і Давидову країну, і Давидів народ. Так само, любі брати і сестри, Бог
ставиться до всіх Своїх віруючих дітей. Віруйте в Христа і Господь заплатить
вам по вашій праведності, за чистотою вашою перед очима Його – тобто за
праведністю Христа і за чистотою Христа, бо коли ви віруєте в Христа, то
Христова праведність – ваша праведність, а Христова чистота – ваша чистота.
Поза вірою, тобто поза Своїми
домашніми, Бог діє не просто як Отець, але як справедливий Суддя. Ви, любі
віруючі, домашні для Бога, а ті, що відкидають Христа, як єдиного Спасителя,
діють як бунтівники. Тож з лукавими Господь буде поводитись за їхнім таки
лукавством. І хоча Бог довготерпеливий і многомилостивий і хоче, щоб усі люди
спаслися і увійшли у вічне життя, ті, що відкидають Господа і не уповають на
Нього так, як уповав віруючий цар Давид, не почують запрошення увійти в Царство
Боже і жити у радості та щасті з Богом по вічні віки. Натомість лукаві почують
такі слова Христа: «Ідіть ви від Мене, прокляті, у вічний огонь, що дияволові та
його посланцям приготований» (Мт. 25:41).
Ми ж, що уповаємо на Христа,
будемо спасенним народом і разом зі славним царем Давидом у воскресінні будемо
славити Його Сина, а нашого Господа Ісуса Христа, в Ім’я Якого ми маємо
прощення гріхів, праведність, воскресіння і вічне життя. І це дає нам сили і
бажання жити чисто, чесно і справедливо. Бо Христос – наше світло і наша
праведність. Амінь.
Благодать Господа нашого Ісуса
нехай буде з вами! (1 Кор. 16:23) Амінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар