ВЩЕРТЬ НАПОВНЕНІ ПРАВЕДНІСТЮ
(Нарис
проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
А третього дня весілля справляли в Кані Галілейській, і була там
Ісусова мати. На весілля запрошений був теж Ісус та учні Його. Як забракло ж
вина, то мати Ісусова каже до Нього: «Не мають вина!» Ісус же відказує їй: «Що
тобі, жоно, до Мене? Не прийшла ще година Моя!» А мати Його до слуг каже: «Зробіть
усе те, що Він вам скаже!» Було тут шість камінних посудин на воду, що стояли
для очищення юдейського, що відер по дві чи по три вміщали. Ісус каже до слуг: «Наповніть
водою посудини». І їх поналивали вщерть. І Він каже до них: «Тепер зачерпніть,
і занесіть до весільного старости». І занесли. Як весільний же староста
скуштував воду, що сталась вином, а він не знав, звідки воно, знали ж слуги, що
води наливали, то староста кличе тоді молодого та й каже йому: «Кожна людина
подає перше добре вино, а як понапиваються, тоді гірше; а ти добре вино аж на
досі зберіг...» Такий початок чудам
зробив Ісус у Кані Галілейській, і виявив славу Свою. І ввірували в Нього учні
Його (Євангеліє від Св. Івана 2:1-11).
Усім… улюбленим Божим, вибраним святим, благодать вам та мир від Бога, Отця нашого, і Господа Ісуса Христа! (Рим. 1:7) Амінь.
Усім… улюбленим Божим, вибраним святим, благодать вам та мир від Бога, Отця нашого, і Господа Ісуса Христа! (Рим. 1:7) Амінь.
Дорогі брати і сестри, в кожному
поважному супермаркеті є зазвичай особливий відділ, де продаються якісні вина.
На тих, хто має достатньо грошей там чекають консультанти, які порадять яке
саме вино купити відповідно до нагоди, під відповідні страви тощо. Час від часу
ми чуємо в новинах про те, як діти чиновників з колишніх радянських республік
купують винятково дорогі вина, а потім цим хизуються, що за одну страву або лишень
на вино, вони могли в декілька витратити
більше ніж український пенсіонер отримає за рік собі на прожиття заслуженої ним
пенсії від держави, якою керують і яку обдирають, як липку батьки «золотої
молоді».
Марнотратство –
зворотний бік медалі, на лицьовому боці якої викарбувана байдужість –
байдужість до долі інших людей, байдужість до долі ближніх, які живуть поряд з
нами, в одному селі, в одному місті, на одній вулиці, в одному будинку, в одній
країні. Бідність народу – найчастіше наслідок безбожності правителів, яким
байдужа доля їхнього таки народу. Бідність також є часто долею окупованих
народів, коли окупанти з усіх сил вичавлюють з народу, усе що той народ має і
може віддати. Бідним людям – не до вина. «Нє до жиру, бить би живу!»
Виноград та вино
у часи Старого Заповіту служать символом достатку. Коли розвідники ішли з Ханаанського краю, то
на свідчення родючості тамтешньої землі та процвітання, яке чекає на народ,
вони принесли гроно винограду. Воно було
таке велике, що двоє міцних чоловіків мусили нести його на жердині. Про
благословення для народу промовляє Господь у Книзі Повторення Закону (7:13): «І
буде Він [Бог] любити тебе, і поблагословить тебе, і розмножить тебе, і
поблагословить плід твоєї, утроби та плід твоєї землі, збіжжя твоє, і сік твій
виноградний…».
Про підтримку Церкви
так говорить Господь до тих, хто буде жити далеко від Єрусалиму і не зможе
власноруч приносити плоди своєї землі для служителів храму: «А коли дорога буде
занадто довга для тебе, так що не зможеш понести того, бо буде занадто далеке
від тебе місце, яке вибере Господь, Бог твій, щоб покласти Ім'я Своє там, коли
поблагословить тебе Господь, Бог твій, то даси в сріблі, і зав'яжеш те срібло в
руці своїй, і підеш до місця, яке вибере Господь, Бог твій. І витратиш те
срібло на все чого буде жадати душа твоя, на худобу велику й худобу дрібну, і
на вино, і на п'янкий напій, і на все, чого зажадає від тебе душа твоя, і будеш
ти їсти там перед лицем Господа, Бога свого, і будеш тішитися ти та дім твій»
(5 М. 14:24-26).
Псалмоспівець
славить Господа за Його доброту і каже, що від Бога: «вино, що серце людині
воно звеселяє, щоб більш від оливи блищало обличчя, і хліб, що серце людині
зміцняє» (Пс. 104:15). Вино було і залишається символом достатку та радісного
святкування різноманітних подій.
Сьогоднішня
євангельська оповідь переносить нас в одну з таких подій – на весілля в Кану
Галілейську. Весілля в тодішніх євреїв тривали зазвичай упродовж цілого
тижня. Саме на одне з таких весіль був
запрошений Ісус та Його учні. На весіллі також перебувала Божа Мати. Нова сім’я, щасливе подружжя, веселі гості,
музика і танці. Але не всі лише веселяться. На кожному весіллі є жінки, які
допомагають батькам і молодим: готувати їжу, накривати столи, підносити страви
і таке інше. Вони слідкують за тим, аби гості мали все необхідне для свята.
Коли Св. Марію
зображують на іконах, що вона сидить поряд зі Спасителем просто як гостя, то це
зображення напевно не зовсім вірно.
Зазвичай гості не знають, що відбувається на кухні. А Богородиця знає,
бо вона належить до тих віруючих жінок, які допомагають своїм ближнім. Ситуація
на весіллі – безвихідна. Весілля в самому розпалі, а вина вже більше немає. Не
лише на молоде подружжя, але й на батьків і можливо на всю родину може чекати
сусідський осуд – як же так, запросили на весілля, а так як слід не частують?
Християни хочуть
берегти добру славу інших людей, їхню репутацію, їхнє добре ім’я і коли лишень з’вляється нагода допомогти, то цю допомогу
вони прагнуть надати. Так само діє і Св.
Марія. «Як забракло ж вина, то мати
Ісусова каже до Нього: «Не мають вина!» Вона знає до Кого звертатися – вона
звертається до Спасителя, Свого Сина і Сина Божого. Бог хоче всім добра. Бог –
добрий. І Він хоче, аби ми з Ним спілкувалися, зверталися до Нього, просили в
Нього про допомогу. Він любить нас. І Він хоче нам допомагати.
«Ісус же відказує їй: «Що тобі, жоно, до
Мене? Не прийшла ще година Моя!» Ісус дає шанобливу відповідь, прийняту у
той час до жінок. Він наче каже:
«Слухаю, вас, шановна пані. Пам’ятайте,
що час Мого розп’яття за
гріхи цих і всіх людей світу ще не настав». Проте Мати Ісусова розуміє
відповідь свого Сина правильно. Він чує її звернення і Він прийде на допомогу.
Так само Ісус чує і ваші звернення, любі брати і сестри. І Він приходить і буде
приходити вам на поміч. Лишень
віруйте. Віруйте так, як вірує Ісусова
Мати, Св. Марія. Вона одразу звертається
до інших весільних працівників: «Зробіть
усе те, що Він вам скаже!»
Слухайте Ісуса.
Не вигадуйте нічого свого. Робіть
винятково те, що каже Він і все буде добре, наче каже Його Мати. Робіть завжди те, що каже Бог, любі брати і
сестри, і все буде добре. В домівці молодого стояло шість кам’яних посудин, кожна приблизно на 100
літрів води, для очищення юдейського. Родина була побожна. Небагата, але ревна
у виконання закону Мойсеєвого. Те, що
залежало від них, вони робили.
Далі євангеліст
нам розповідає: «Ісус каже до слуг: «Наповніть
водою посудини». І їх поналивали вщерть».
Можливо слуги здивувалися, але виконали розпорядження Христа. Наступне
розпорядження могло видатися їм ще більш дивним. Бо Ісус каже: ««Тепер зачерпніть, і занесіть до весільного
старости». Можемо лише уявити подив на очах весільних слуг. Але ніякого
нарікання з їхнього боку не чути.
Євангеліст просто каже: « І
занесли».
Ті, що вживають
алкоголь, знають, що після кількох ковтків алкоголю, смакові рецептори
перестають працювати належним чином. Якщо людина випиває якісний алкоголь на
початку, то потім її чутливість до алкоголю втрачається тому й кажуть, що
горілку іноді п’ють, як
воду. Але тут сталося щось зовсім інше:
«Як весільний же староста скуштував воду,
що сталась вином, а він не знав, звідки воно, знали ж слуги, що води наливали,
то староста кличе тоді молодого та й каже йому: «Кожна людина подає перше добре
вино, а як понапиваються, тоді гірше; а ти добре вино аж на досі зберіг...»
Якість майже
шестисот літрів вина була такою, що перебила смак усього попереднього вина.
Якість вина була такою, що навіть найдорожче вино, яке сьогодні продається в
найкращих винних бутіках або на найдорожчих винних аукціонах, не може
зрівнятися з тим, яке подавалося до кінця весілля в Кані Галілейській і
весільному старості, і всім весільним гостям. Бо це вино створив особисто Ісус
Христос, Син Божий, через Якого постав увесь досконалий і прекрасний світ. Усе, що дає Ісус – досконале. Усе, що Він
творить – досконале. Усе, що Він робить – досконале.
Писання нам
каже, що «такий початок чудам зробив Ісус
у Кані Галілейській, і виявив славу Свою. І ввірували в Нього учні Його».
Це було не просто чудо. Це була ознака того, що Ісус – давно обіцяний Месія,
Христос, Спаситель світу. У Христа, як обіцяного Спасителя увірували учні. То
було особливе чудо, особлива ознака і вона свідчила про ще більше чудо, яке
станеться для всіх віруючих.
Весілля в Кані
Галілейській справляла родина, якій бракувало вина. Ця родина перебувала за
мить до ганьби, якби не втрутився Господь Ісус. Ми всі нагадуємо ту бідну
родину, але в іншому відношенні. Нам усім бракує від народження чогось набагато
більшого і чогось незрівнянно важливішого від звичайного вина. Ми всі
народжуємося грішниками. Нам усім бракує праведності. Ми всі – жебраки.
Незважаючи на
те, які в нас можуть бути статки або убогість. Незважаючи на те які дорогі або
дешеві вина ми п’ємо, або й
не п’ємо вин взагалі, ми –
жебраки в очах Божих. Натомість нам не бракує гріхів. Ми народжуємося вкриті
гріхом з голови до п’ят,
пронизані гріхом до самої серцевини нашого єства. Ми – жебраки, що винні Богові
усе наше життя і цілу вічність.
Але приходить
Ісус і відбувається найбільше чудо з чудес.
Він забирає усі наші гріхи, усі наші борги на Самого Себе і на хресті
Голгофи приносить за них Самого Себе – святого Бога і святу Людину. Своєю
святою кров’ю Він змиває з
нас усі наші гріхи. За всі наші гріхи Він приносить Богові повну заплату. Ми
перестаємо боргувати Богові. Ми –
прощені.
Своїм славетним
воскресінням на третій день по Своїй смерті на хресті Він дарує нам
праведність. Він проголошує нас
виправданими. Хрищенням у Христа ми
зодягаємося в Нього. Вірою в Христа ми
отримуємо величезний дар – праведність Христову. Великий знак – переміна води
на вино. Ще більше чудо – переміна жебрака на спадкоємця Царства Небесного. І
саме це відбувається через Христову смерть і воскресіння. Саме це стається з
вами через віру, яку творить у вашому серці Господь Святий Дух. Вірою в Христа
ми стаємо посудинами вщерть наповненими праведністю Христовою. Не жебраками, а
найбагатшими людьми на світі, яким належить усе, аж із Царством Небесним
включно.
Що б не робили
слуги, які б маніпуляції вони не виконували, вони нічого не добилися. Ми самі
ні на що не спроможні. Все робить лише Христос.
Він – Чудотворець. Він – Спаситель.
Він люблячий Викупитель, Який сьогодні здійснює ще одне чудо для кожного
з вас, любі брати і сестри, сьогодні на підтвердження вашого прощення і вічного
життя у Царстві Божому, пропонуючи вам Своє істинне тіло та істинну кров у
хлібі та вині Святої Вечері, аби в кінці здійснити ще більше чудо – воскресити усіх
нас до вічного життя у Його Царстві, аби ми разом з Ним бенкетували у Царстві
Божому, смакуючи найчудовіше вино та співаючи переможні співи з Христом на
новій землі. Прийди, Господи Ісусе! Амінь.
Благодать
Господа нашого Ісуса Христа нехай буде зо всіма вами! Амінь (Рим. 16:24).
Немає коментарів:
Дописати коментар