Якщо ми хочемо зрозуміти цей тісний зв'язок між Церквою і цивілізацією, то мусимо взяти до уваги те, що цей сучасний американський протестантизм має кальвіністське походження. А кальвінізм ще із самого початку викував позитивне ставлення щодо економічних питань і завдань сучасної культури у спосіб досить відмінний від лютеранства. Сучасна світова економіка постала разом із колоніальною політикою у кальвіністських народів Західної Європи. Паралелі між релігійним і економічним інтересом на які ми так часто натрапляємо в англійській історії і знаходимо їх настільки вражаючими - в Америці вони є спадщиною колоніальних часів. Ця неймовірно багата земля, першим завданням емігрантів на якій було розкрити її скарби, була приречена стати цивілізацією могутньо зростаючих економічних сил. Для іншого часу було мало. Таким чином американець потребував релігії, яка дозволяла йому бути бізнесменом. Америка потребувала християнства, яке по суті утвердило економічну цивілізацію.
А з іншого боку ця цивілізація мала позитивні взаємини з релігією. Того трагічного розділення між культурою і релігією, яке стало ше більш нестерпним у Європі і волає про виправлення, тут не існує. Ненависті до Церкви немає. В Європі вся сучасна культура розвинулась через боротьбу проти Середньовіччя. Усі сфери життя врешті-решт визволились від темних Середніх Віків...
Америка ніколи не знала цього протиставлення Церкви і культури, бо вона ніколи не мала Середніх Віків, які треба було здолати. В Америці Церква ніколи не була перепоною для цивілізації, ворогом поступу або в чому ще її звинувачують. Але подібно до ранньої середньовічної Європи, Церква була інститутом, без якого ця цивілізація не з'явилася б.
Германн Зассе
Немає коментарів:
Дописати коментар