суботу, 9 лютого 2013 р.

Схід і Захід: розчарування через незнання

     Незважаючи на те скільки може бути різних західних конфесій – католицька, баптистська, методистська, єпископальна, лютеранська – для людини зі Східного Православ’я є лише одна «Західна Церква».  Православний згортає все це докупи.  Ви можете сказати: «Але це нечесно.  Між цими конфесіями існує величезна різниця».  В одному сенсі ви будете мати повну рацію.
Але в іншому сенсі, рацію мають православні.  Всі західні конфесії задають одне й те саме основне запитання: «Що мусять зробити грішники, аби задовольнити святого Бога та замостити прірву, викликану гріхом?»  Православні не переймаються тим фактом, що різноманітні західні конфесії відповідають на це запитання по різному.  Їх це запитання не мучить.  Вони мають таке обґрунтування: «Якщо запитання неправильне», а вони вірять, що воно – неправильне, «то насправді не грає ролі, як та або інша церква дає на нього відповідь».  Нам кажуть: «Якщо ви не розумієте, яке справжнє запитання має ставити християнин, то ніколи ані не дійдете до істини, ані зрозумієте тієї відповіді, яку дає Православна Церква.  Почніть з правильних запитань і тоді почнете розуміти Православну Церкву».
Ваш православний друг можливо й не зможе це виразити або висловити своє розчарування Заходом, але саме це лежить в основі проблеми.  Це також лежить в основі того, чому західні люди на православних службах почуваються дивно. Ми ставимо власні запитання, а все в їхній церкві призначено для того, аби дати відповідь на інше запитання – запитання, яке вони вважають за важливе.
Отже інше запитання таке – що саме запитують православні?  Ось їхнє запитання:  Що повинна робити людина, аби добитися союзу з Богом?  Хтось може поставити це запитання таким чином «Яким є процес, за допомогою якого людина обожествляється?»  Схід розчаровується, бо дивлячись на Захід він бачить, як люди навчають про те, як спастися.  Захід розчаровується, намагаючись вивчити Східне Православ’я, бо марно шукає в ньому наголосу на Ісусовій смерті за гріхи світу, а бачить плутанину містичних ідей, які здаються безсилими у тому, щоби привести людину до більшого розуміння Бога і того, як люди можуть з Ним знайти мир.
 
Роберт Кьостер, Лютеранин дивиться на … Східне Православя

Немає коментарів: