(Нарис
проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
Бог миру нехай буде зо всіма вами. Амінь (Рим. 15:33).
Любі брати і сестри, слова Христа, які ми чули під час читання Євангелія, були промовлені Ним одразу після того, як Він навчив Своїх Апостолів і нас, Його Святу Церкву молитись – навчив нас молитві «Отче наш». Тут як і раніше в молитві, Син Божий, нагадує нам про нашу спільність не лише з Богом. Бо якби спільність кожен з нас мав би лише з Богом, то молитва починалась не зі слів «Отче наш», а «Отче».
Звертатись до нашого Отця Небесного простим словом «Отче» не є гріхом і ми часто чуємо звернення в кличному відмінку однини у пророків. Проте Сам Бог дав нам молитву «Отче наш», аби молились до Отця Небесного саме як до нашого спільного Отця – Отця усіх віруючих дітей Божий, Отця усіх християн.
Доктор Мартін Лютер з огляду на особливість цієї молитви, повчає нас, що Христос наче оперізує стрічкою Своїх любих християн. Ми поєднані не лише з Христом, але й поєднані ми один з одним. Ми – велика сім’я, в якій ми маємо нашого Брата Христа і ми всі один одному є братами і сестрами, які люблять одне одного і дбають про добро одне для одного, як і кличе до цього нас Христів Апостол також з огляду вже на слова, якими починається наш євангельський текст, кличе нас: «Глядіть, щоб ніхто нікому не віддавав злом за зло, але завжди дбайте про добро один для одного й для всіх!» (1 Сол. 5:15).
Що буде, коли в сім’ї брати і сестри не будуть прощати одне одного? Хіба не перетвориться така сім’я на подобу пекла? Але якщо людські родини можуть перебувати у стані ворожнечі десятиліттями і формально зберігати якісь ознаки належності до однієї родини, то у Небесній Родині такого ставлення не терплять.
Хто не прощає своїх братів і
сестер, той опиняється сам у стані непрощених. А хто такі непрощені? Це –
грішники, які не мають прощення від Бога і перебувають під судом і гнівом Божим.
І тоді замість милостивого і люблячого Отця, вони мають суворого і розгніваного
Суддю. Яка ж тоді нам користь із молитви, коли ми залишаємось ворогами Божими,
але звертаємось до Нього із проханнями нам у чомусь допомогти або нас якимось
чином поблагословити? Звісно, що наші молитви тоді щонайменше марні.
Проте коли Господь говорить нам сьогодні про скарби, то він має на увазі всю їхню різноманітність. Чому, наприклад, лицеміри, постуючи, змінюють обличчя своє? Вони ходять похмурі, нерадісні, а в часи земного служіння Христа, вони полюбляли ще й вимазувати своє обличчя сажею. Здалека могли побачити юдеї такого пісника.
«Ось іде людина справді побожна», – могли вони думати. «Ось який він невеселий, немитий. Усім своїм виглядом він виявляє, що він справді поститься. Він страждає, він мучиться. Бог вимагає посту лише один раз на рік, а ця людина поститься дуже часто та ще й як! Це справді віруюча людина! Я ніколи такої святості не досягну».
І не треба! Господь каже, що лицеміри постяться не через особливу побожність чи велику віру. Вони постяться через марнославство. Вони постують на показ, аби їх побачили інші люди і оцінили їхнє високе духовне становище – яке вочевидь є вищим від будь-якої іншої людини, яка так не постує. Тож «вони мають уже нагороду свою!». Господь запевнює нас, що вони отримали свою нагороду – захоплення людей, які насправді Бога теж не знають.
Лицеміри отримують свою нагороду, приз глядацьких симпатій, який є насправді їхнім земним скарбом. Чимало з них мають технологію як ці симпатії потім матеріалізувати, бо Господь в іншому місці звертаючись до них, проголошує: «Горе ж вам, книжники та фарисеї, лицеміри, що вдовині хати поїдаєте, і напоказ молитесь довго, через те осуд тяжчий ви приймете!» (Мт. 23:14). Ось так їхнє постування отримує ще й суд Божий.
Але як же тоді постувати? Господь
навчає нас як це робити. Але перед тим як перейдемо до науки нашого Господа, ми
згадаємо, що постування – це не зміна дієти, не заміна м’яса рибою, а масла олією. Постування –
це повне стримання від їжі, як ознака розкаяння у гріхах і уповання на Христа. І тоді, коли ми справді постимо, то ми не
просто каємось у наших гріхах, аби своїм
стримуванням від їжі здобути прощення гріхів, заслужити милість Божу та
отримати спасіння і вічне життя.
Ця справа настільки приватна, що вона є навіть таємною. Ніхто не повинен здогадуватись, що ти постиш, каже нам Господь. В кого ми шукаємо прощення гріхів? В людей чи в Бога? Якщо в людей, то потрібно в них просити прощення за скоєне зло. І не лише це, але й Господь вимагає, щоб ми компенсували завдану шкоду. Церква ще називає таку компенсацію єпитимією.
Гарним прикладом єпитимії є поведінка митника-податківця Закхея. Він був розкаявся в своїх гріхах і обіцяв Спасителеві: «Господи, половину маєтку свого я віддам ось убогим, а коли кого скривдив був чим, верну вчетверо» (Лк. 19:8). Він учетверо покрив кривду тим людям, які постраждали від його здирництва. Так виглядає щире шукання прощення серед людей.
Але з Богом усе виглядає по-іншому. Піст для Бога має бути таємним для світу. Люди довкола нас, можливо, хіба-що, крім наших найближчих домашніх, навіть не повинні здогадуватись, що ми постимо. Бо ми не повинні мати засмучені обличчя. Ми не повинні бути брудними – тобто, такими, що за кілометр видно, що ця людина постить, як це заведено серед лицемірів. Ні, наш піст – таємний і назовні – для людей у світі він нічим не відрізняється від нашого звичайного, благочестивого способу життя.
Господь знає, що у нас є потреба в каятті. Він знає, що ми нічого не можемо компенсувати Йому за наші гріхи і Він хоче, щоб ми каялись. Його Закон, який Він нам дав використовується саме з цією метою – виявити наш гріх і привести нас до жалкування за те, що ми скоїли гріх. Тож постування має супроводжуватись покаянням. Але чому Господь каже, що ми були чисті, охайні та ще й використовували парфуми, коли постимо?
Він так каже, бо друга частина покаяння, яке лежить в основі правдивого посту – уповання на Христа. Ось чому і обличчя світле, і парфуми, і радість перед людьми. Бо серце розкаяне бачить Господь, а не люди. І Господь бачить також уповання на Христа, в Якому і лише в Якому ми маємо прощення гріхів. Бо ми народжені в гріхах і будемо жити в нашій грішній плоті до самої нашої смерті.
Але Ісус Христос – праведний. Він – вічний Бог, Який у виповненні часу стався невинною і святою людиною, аби, будучи і Богом, і людиною, забрати усі наші гріхи на Себе. І Він їх забрав, забрав усі до одного і поніс їх на хрест Голгофи. І там Він обмив їх усі Своєю святою і невинною кров’ю. І помер за кожного з нас, принісши Себе, невинне, досконале і чисте Ягня Боже у жертву за всі гріхи світу.
Та смерть тримати Ісуса не могла. На третій день Він воскрес із мертвих, аби усі віруючі мали воскресіння життя. Бо кожен, хто вірує в Ісуса Христа, той виправданий, тому гріхи більше не зараховується, але віруючий проголошується праведним і спадкоємцем Царства Небесного. Коли Господь Христос повернеться у славі, ми, всі віруючі в Христа, воскреснемо до вічного життя у Його Царстві.
Тож щире дитя Боже, коли має піст, то не лише кається у гріхах, але й має блаженне уповання на Ісуса Христа і сповнюється тихої радості, що його гріхи прощені і воно має спасіння, воскресіння і вічне життя. Віруючому не потрібна увага світу чи призи глядацьких симпатій від інших людей. Нам не потрібні ці скарби світу. Ми знаємо, що Отець бачить наше розкаяне серця і в Ім’я Христа проголошує нам прощення, виправдання і дає нам вічне життя. Де є Христос – там є прощення гріхів, спасіння і вічне життя. Христос – правдивий скарб небесний. У Христі, каже Апостол Павло «всі скарби премудрости й пізнання заховані» (Кол. 2:3).
Все, що є на землі, заражене гріхом і піддається тлінню та іржі. Все, що ми зараз тут маємо матеріального, все – всі земні скарби будуть знищене Богом Останнього Дня. Але навіть якщо цей Останній День не настане до нашої смерті, то по нашій смерті ці скарби нам у спасінні нічого не допоможуть.
Але якщо ми маємо скарби небесні, які всі заховані у Христі, тобто якщо ми маємо Христа, то ми маємо все навіки вічні. Адже, воскреснувши із мертвих, ми будемо жити з Христом на небесах повіки віків і радіти всіма тими дарами, які наш люблячий Спаситель для нас здобув приготував. Праведність, спасіння, вічне життя – чудові скарби, любі брати і сестри. Хай пора Великого посту, що розпочинається завтра, буде порою пошуку скарбів небесних. Де їх шукати? У проповідуваному Церквою Слові, у розгорнутій Біблії, у водах Святого Хрищення і у істинних тілі та крові Спасителя, якими Він нас причащає у Святій Вечері. Складаймо ці скарби, «бо де скарб твій, – там буде й серце твоє!» В Ім’я Христове. Амінь.
Бог же миру, що з мертвих підняв
великого Пастиря вівцям кров'ю вічного заповіту, Господа нашого Ісуса, нехай
вас удосконалить у кожному доброму ділі, щоб волю чинити Його, чинячи в вас
любе перед лицем Його через Ісуса Христа, Якому слава на віки вічні. Амінь
(Євр. 13:20-21).
Немає коментарів:
Дописати коментар