10Я за
благодаттю Божою, що дана мені, як мудрий будівничий, основу поклав, а інший
будує на ній; але нехай кожен пильнує, як він будує на ній! 11Ніхто-бо
не може покласти іншої основи, окрім покладеної, а вона – Ісус Христос. 12А
коли хто на цій основі будує з золота, срібла, дорогоцінного каміння, із
дерева, сіна, соломи, 13то буде виявлене діло кожного, бо виявить
день, тому що він огнем об'являється, і огонь діло кожного випробує, яке воно
є. 14І коли чиє діло, яке збудував хто, устоїть, то той нагороду
одержить; 15коли ж діло згорить, той матиме шкоду, та сам він
спасеться, але так, як через огонь. (1 Коринтян 3:19-15).
Павло вказував на те, що служителі виконують інші служіння,
але вони все одно в служінні є одним. Тепер Павло далі пояснює, наскільки
важливо бути одним у службі. Вони мусять бути одним у своїй вірності Євангелію.
Павло був засновником громади. Бог обрав цього мужа, щоби закласти основу
церкви в Коринті. Бог також зробив його досвідченим будівельником місійних
громад. Павло добре знав свою працю місіонера.
Він будував кожну зі своїх громад на добрій основі, на Ісусі Христі і
Тому розп’ятому.
Пастирі, які йшли за Павлом у служінні в Коринті, будували
на тій основі, яку заклав Павло. Якщо громада мала залишатися вірною
християнською громадою, то ті пастирі мали уважно будувати на тій самій основі.
Як і засновник, вони також повинні проповідувати Христа розп’ятого, як єдину дорогу спасіння. Інші будували на тій самій основі, що її
заклав Павло «Але нехай кожен пильнує, як він будує на ній! Ніхто-бо не може
покласти іншої основи, окрім покладеної, а вона Ісус Христос» (вірші 10, 11).
«Христос – основа Церкви, єдина і тривка» (Український Лютеранський Служебник,
гімн №75).
У Коринті, звісно, була небезпека того, що служителі
потраплятимуть у спокусу, аби на Євангелії Ісуса Христа будувати людську
мудрість. Багатьом з їхніх слухачів більше
нічого й не потрібно. Служителі в Коринті матимуть спокусу робити те, що
роблять сьогодні багато пасторів у церквах, що помиляються, пропонуючи мудрість
людську своїм людям на додаток до мудрості Божої, або й навіть замість неї.
Павло використовує незабутню ілюстрацію. Вірні пастирі
будують з дорогоцінних матеріалів, а пастирі, які не тримаються правди, будують
із матеріалів, що швидко псуються. «А коли хто на цій основі будує з золота,
срібла, дорогоцінного каміння, із дерева, сіна, соломи, то буде виявлене діло
кожного»
Що означають «золото, срібло, дорогоцінне каміння»? Найкращим тлумаченням є те, що вони описують
ті доктрини та практики, які перебувають у гармонії із основою, яка є Особа
Ісуса Христа і Його спасенне діло викуплення. Кожен, хто навчає Божому Слову та
проводить своє служіння, дотримуючись правди про те, що Ісус Христос – наш
Спаситель, той будує із золота, срібла та дорогоцінного каміння. Він – вірний
основі.
З іншого боку, людина, яка проповідує правду у
«односторонній, викривлений, розмитий спосіб[1]»
будує з «дерева, сіна, соломи». Павло не згадує єресі, які є настільки
серйозними, що заперечують те, що Ісус Христос є Божий Син, або що Його смерть
є викупною за гріхи світу. Таке вчення
не буде на основі Ісуса Христа і Того Розп’ятого. Радше доктрини
«дерева, сіни, соломи» є тими, що додають щось до правди Христової або
віднімають щось від неї.
Наприклад, це – вчення про те, що Хрищення не спасає, або що
Христос у Господній Вечері не дає нам Свого правдивого тіла та крові. Це –
доктрини про чистилище або про молитви за мертвих і ті поняття, що у наверненні
ми повинні співпрацювати. Сюди належать вчення, які перетворюють віру на діло,
легалізм, хіліазм, харизматичний рух. Є
також, наприклад, фальшиві практики у доморядництві, євангелізації, церковному
управлінні і християнській освіті. Не
можна сказати, що такі вчення і практики одразу руйнують віру в Христа і Його
замісницьку жертву, але вони ослаблюють і спотворюють правду про те, Ким є
Христос і що Він навчав. Вони – помилки, змішані з правдою.
Для багатьох людей лише в судний день виявляться «дерево,
сіно, солома» тим чим вони є насправді – сміттям для спалення. У той день, коли
Христос повернеться для суду, буде випробуване діло служителя. Судний день буде днем вогню, який випробує
учення пастиря і діло так, як вогонь випробовує золото, срібло, коштовне каміння,
дерево, сіно та солому. Золото, срібло і
коштовне каміння витримають випробування вогнем, а дерево, сіно та солома
перетворяться на попіл.
Судний день є також днем зарплати для Божих
співробітників. Ті співробітники, які
використовували у будові на основі золото, срібло, і коштовне каміння, одержать
нагороду, яка належить добрим і вірним слугам. Бог, відповідно до Його
благодаті, визнає їх у особливий спосіб: «І коли чиє діло, яке збудував хто,
устоїть, то той нагороду одержить».
Той же, хто будував з дерева, сіна та соломи переживе жахливий
шок. Його неякісні діла випробування не витримають – їх пожере вогонь судного
дня. У нього не буде що показати з плодів вірного служіння, як і не буде для
нього нагороди за вірне служіння. Він сам ледь спасеться, як людина, яка кидає
усе і втікає із палаючої будівлі. Він спасеться лише через те, що благодаттю
Божою, ще вірує у те, що за нього помер Христос.
І дещо про чистилище.
Католицька церква цитує вірші 14 і 15 на підтримку доктрини про
чистилище. Але ці слова не можна так використовувати із кількох причин. Наприклад, вогонь – це вогонь «Дня», тобто
дня судного. І випробовуються вогнем діла
служителя, а не віруючих.
З майбутньої публікації фундації "Лютеранська спадщина": Карлтон А. Топпе, Народна Біблія: 1 Коринтян.
[1] Fred Fischer, Commentary on 1 & 2 Corinthians, (Waco, Texas: Word Book
Publishers, 1975), с. 51.
Немає коментарів:
Дописати коментар