НЕ РИМ І НЕ МОСКВА
Майже місяць тому Україну, не лише
релігійну, але й світську, сколихнула звістка про зустріч Папи Римського
Франциска і Патріарха Московського Кирила у Гавані 12 лютого ц. р. Чому ця
зустріч викликала в українців масу емоцій? Чому більшість тих емоцій була
негативна? Відповідь можна знайти в
декларації, яку підписали і римський єпископ Франциск, і московський єпископ
Кирило. В тій декларації, звичайно, попри традиційну небіблійну Маріологію,
є й деякі правильні слова. Але вже з перших пунктів декларації, де комуністична
Куба прославляється як символ надії «Нового світу», тобто Америки, як Південної,
так і Північної, а в ширшому розумінні цього терміну ще й Австралії з Океанією.
Навряд чи згодяться жителі США, Канади та Австралії, та й християни всього
«Нового світу», що бідна, комуністична Куба є символом їхньої надії. Вже з
самого початку назвати режим символом
надії означає ставити під великий знак запитання щирість усіх слів
співчуття про мучеництво християн на Близькому Сході. Ще невідомо, в який бік
хитнуться шальки терезів, якщо на них порівнювати силу ненависті щирих
комуністів та ісламістів до християн.
Але не ці речі в декларації
привернули увагу значної частки українського суспільства. Гаванська Декларація
складається з 30 пунктів. З них 25, 26 і 27 пункти присвячені Україні та певним
українським церквам. Для московського єпископа підписувати ті пункти виглядало
природною річчю, адже там засуджується метод «уніатизму», а саме так – через
унію українського православ’я з Римом – 1596 року розпочалося існування
Української Греко-Католицької Церкви. В іншому пункті висловлюється осуд
православній «схизмі», вочевидь, тут названо схизматиками вірних Української
Православної Церкви Київського Патріархату, які хочуть мати свою автокефальну
церкву точно так, як її мають, наприклад, російські православні. В декларації
зайнято позицію російських православних, які наполягають на поверненні
українців до російського православ’я в канонічний
спосіб, що означає, як про це часто зазначали московські речники, – через
покаяння українців. Головний римський католик, підписавши декларацію з
московським єпископом, прагне миру та гармонії саме в такий спосіб.
Окрім цього, пункт 26 Гаванської
декларації, повторюючи штампи російської пропаганди, називає російську гібридну
війну проти України – «протистояння в Україні», – так наче й не було збройної анексії Криму,
російських обстрілів наших територій, тисяч смертей українських громадян, не
було там російських військових, руйнування наших міст і сіл, демонтажу наших
заводів на Донбасі і вивезення їх в Росію… Папа Римський без вагань підписав усі
пункти разом із Патріархом Московським, а потім в якомусь літаку на весь світ
римський понтифік заявив про те, що не знає, хто розпочав війну проти України,
що, в принципі, гармонійно перекликається із словами про комуністичну Кубу, як
про надію для нового світу. Вміє таки Папа продавати індульгенції…
Українські греко-католики
відреагували з болем на Гаванську декларацію. Були навіть заяви їхніх ієрархів
про зраду Папою України. В українських православних лунало розчарування такою
декларацією. А яка реакція могла бути від такої декларації в лютеран?
Найперше, ми не мали і не маємо
ніяких добрих очікувань від Папи Римського. Наші Сповідання чітко навчають, що
Папа Римський – Антихрист. Гаванська декларація – ще одне тому підтвердження. Антихрист не буде стояти на захисті правди,
натомість він з диявольським хистом воюватиме проти правди, вводитиме християн
в оману, аби небавом зраджувати Христових людей. У Шмалькальдських Статтях
доктор Лютер пише про нього: «Тож наскільки ми не можемо поклонятися самому
дияволові, як Господеві і Богові, так ми не можемо терпіти диявольського
апостола – Папу, або ж Антихриста, в його правлінні головою чи паном. Бо
обманювати та вбивати, і знищувати тіло та душу навіки – ось в чому насправді
полягає його папське правління…» (пункт 14). Відтоді в папстві мало що
змінилося. Сутність залишається та сама. Нічого доброго і святого не слід
очікувати і від іншого підписанта декларації. Апостол Іван нас застерігає:
«Діти – остання година! А що чули були, що антихрист іде, а тепер з’явилось
багато антихристів, – з цього ми пізнаємо, що остання година настала!» (1
Соборне Послання Св. Апостола Івана 2:18). Де неправда, де бажання панувати та
володіти світом, там годі шукати Бога, а править бал там сатана, та його, за
висловом доктора Лютера, апостоли – антихристи.
Ми також знаємо, що не Рим і не
Москва є осердям Церкви, а Ісус Христос, наш Спаситель, Який для кожного з вас,
любі читачі, творить ваші духовні столиці. Де вони розташовані? У ваших рідних
парафіях, – там, де Євангеліє чисто проповідується, де Таїнства роздаються
відповідно до Слова Божого і де зібрані Божі люди, люди, що люблять істину і
свій рідний край, і свій рідний народ, і Христа Спасителя!
Немає коментарів:
Дописати коментар