В цьому полягає зміст настільки чудесно висловленого нашого тексту, що Бог
так полюбив світ, що дав Сина Свого Єдинородного, щоб кожен, хто вірує в Нього,
не загинув, а мав життя вічне. Хіба ж
він не достатньо чіткий та точний? Але
користі з нього мало. Бо щойно люди чують, що їхні діла нічого не значать, як
він весь забувається. Вони наполягають
на тому, що їхній метод має рацію і мусить таким залишатися. Боже милий! Хай на це ставлення спаде небо й
земля! Дивно, що людина настільки злобна, що може зневажати свої особисті
заслуги лише чинячи розгнівано опір, тоді як вона мала би бути вкрай готовою і
щасливою прийняти спасіння за допомогою та добротою когось іншого. Людина цілковито не бажає, аби Перша Скрижаль
засуджувала її вчинки. А чому я говорю про гріхи проти Першої Заповіді, як-от
ідолопоклонство, богохульство, прокльони, присягання, за які світ не хоче, аби
йому докоряли? Світ так само не може
стерпіти докорів за гріхи проти Другої Скрижалі. Бо якщо ви скажете селянинові,
що він повинен вірувати в Христа, бо спасіння пропонується йому через Христа і,
що він також повинен остерігатися блуду та перелюбу, то він одразу
розгнівається і відкине Боже Слово та вчення. Так само, коли в проповідях до
порядку закликати шляхту, то вони сердяться і гніваються. Так само не хочуть
осуду й князі. Коли їм кажуть: «Якщо ви робите це і те, то ви – нехристияни»,
то вони таку докірливу проповідь називають обмовницькою і наклепницькою і
звинувачують проповідників у тому, що вони зневажають їх перед народом. Вони вимагають, щоби проповідь обмежувалася
словами: «Так-бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Єдинородного» і «щоб
кожен, хто вірує в Нього, не загинув, а мав життя вічне». Так проповідь – просто
гарна! Але вони наполягають на тому,
щоби проповідник ігнорував продовження: що світ ненавидить та відкидає світло.
Царі, князі, пани та шляхтичі не хочуть, аби хтось їм докоряв за те, що вони
люблять темряву…
Що ж настало би, якби ми утримувалися від докору шляхти та інших? Це дорівнювало би тому, що ми видавали би їх,
заквітчаних, в руки дияволу.
Мартін Лютер, З
проповіді на Євангеліє від Св. Івана
Немає коментарів:
Дописати коментар