ОСЬ ДО ТЕБЕ ЙДЕ ЦАР ТВІЙ!
(Нарис проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
А коли вони
наблизились до Єрусалиму, і прийшли до Вітфагії, до гори до Оливної, тоді Ісус
вислав двох учнів, до них, кажучи:
«Ідіть у село, яке перед вами, і знайдете зараз ослицю прив'язану та з нею
осля; відв'яжіть, і Мені приведіть їх. А як хто вам що скаже, відкажіть, що їх
потребує Господь, – і він зараз пошле їх». А це сталось, щоб справдилось те, що
сказав був пророк, промовляючи: «Скажіте Сіонській доньці: Ось до тебе йде Цар
твій! Він покірливий, і всів на осла, – на осля, під'яремної сина». А учні
пішли та й зробили, як звелів їм Ісус. Вони привели до Ісуса ослицю й осля, і
одежу поклали на них, – і Він сів на них. І багато народу стелили одежу свою по
дорозі, інші ж різали віття з дерев і стелили дорогою. А народ, що йшов перед
Ним і позаду, викрикував, кажучи: «Осанна Сину Давидовому! Благословенний, хто
йде у Господнє Ім'я! Осанна на висоті!» (Євангеліє від Св. Матвія 21:1-9).
Благодать вам і мир від Бога,
Отця нашого, і Господа Ісуса Христа! (Фил. 1:2) Амінь.
Дорогі брати і сестри, цієї
неділі у нашій країні відбуваються вибори Президента. Український народ або
переобере на наступний термін діючого Президента або вибере собі нового
Президента країни. Чиїхось кандидатів у виборчому бюлетені вже немає і вони
змушені будуть наступні п’ять років віддавати «кому податок – податок, кому
мито – мито, кому страх – страх, кому честь – честь» (Рим. 13:7) з тих, кого
виберуть інші люди, але цих людей буде більшість. Так діє цей світ і зокрема
так діє демократія, сутність якої полягає у вільних виборах влади.
Неділя, в яку переносить нас
сьогодні Євангеліє, теж була дуже особливою для мешканців Єрусалиму і для
багатьох інших юдеїв, які перебували в Єрусалимі. Єрусалим чекав на Христа. Він
на Нього чекав відколи став столицею Ізраїлю. Єрусалим чекав на Христа і тоді,
коли Давид співав у своєму Псалмі: «Промовив Господь Господеві моєму: Сядь
праворуч Мене, доки не покладу Я Твоїх ворогів за підніжка ногам Твоїм!»
(109:10).
І коли «Єрусалим, і вся Юдея, і
вся йорданська околиця» (Мт. 3:5) виходили до Івана христитися у Йордані, то вони
чекали на Христа. Вони чекали на Христа більше ніж ми чекаємо якогось
Президента, який раптом зробить життя в Україні заможним і щасливим. Адже всі
президенти – це лише люди, а Христос-Месія мав бути від Бога. Він мав бути
істинним Царем Ізраїлю. І Він мав царювати над усіма ворогами Ізраїлю – Він мав
царювати над усім світом.
Тож коли приходить Христос і
проповідує, і робить великі чуда, то про Нього говорять усі, і за Ним ходять
тисячі людей. А в суботу Він робить одне з найвеличніших чуд, якого ще в
Ізраїлі не було – Ісус воскрешає Лазаря, який помер, був похований і тіло якого
вже почало розкладатись. Лазар на поклик Христа виходить із гробу, живий,
здоровий і щасливий. Це було чудо, яке бачили багато людей. Єрусалим говорить
про Христа.
І ось у неділю наш Господь
піднімається до Єрусалиму. Із Вітфаґії Він відправляє двох Своїх учнів, аби
вони привели для Нього ослицю і осля. З Євангелій ми бачимо, що Господь
використовує зазвичай лише один транспортний засіб – човен. Зазвичай наш
Господь ходить пішки. Але сьогодні – особливий день. Він має увійти в Єрусалим
так, як про це провіщав пророк Захарій: ««Скажіте Сіонській доньці: Ось до тебе
йде Цар твій! Він покірливий, і всів на осла, – на осля, під'яремної сина».
Через це й Господь обирає не коня, тварину, яку часто використовують воїни і завойовники, а осла. Осел – тварина не призначена для того, щоб на ній нападати на інших людей і для завоювання народів та країн. Це – робоча, тяглова тварина.
Через це й Господь обирає не коня, тварину, яку часто використовують воїни і завойовники, а осла. Осел – тварина не призначена для того, щоб на ній нападати на інших людей і для завоювання народів та країн. Це – робоча, тяглова тварина.
Христос має в’їхати на ослі, як
Цар інший, ніж усі земні царі. «Він – покірливий», – каже пророк. Він не
прийшов панувати. Він прийшов служити. Він не римський цезар, який вимагає
податків, мит, і всяких інших різноманітних служінь від підкорених ним народів.
Христос – не Ірод, який вірою і правдою служить римському кесареві, не
забуваючи і про власну вигоду.
Христос-Цар – покірливий. Перед
Своїм радісним і славетним входом до Єрусалиму Він сказав Своїм учням: «Син
Людський прийшов не на те, щоб служили Йому, а щоб послужити, і душу Свою дати
на викуп за багатьох!» (Мт. 20:28). Він іде, щоб послужити і душу Свою покласти
за мешканців Єрусалиму, за Свій народ, за вас і за мене, і за всіх людей на
світі.
Він іде, бо «Так-бо Бог полюбив
світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув,
але мав життя вічне. Бо Бог не послав Свого Сина на світ, щоб Він світ засудив,
але щоб через Нього світ спасся» (Ів. 3:16, 17). Це вершники Апокаліпсису мчать на конях, аби
вершити суд і завойовувати. А істинний Цар Ізраїлю, Син Божий і Син Людський
їхатиме до Єрусалиму на ослиці та осляті. Бо Він – покірливий. Бо Він іде
служити вам і мені.
І Він Сам шукає вас. Не ви
знаходите Христа-Царя, а Цар-Христос знаходить вас. Шукати вас Він посилає
Своїх слуг-проповідників. І віра ваша вона від Христа-Царя і ревність ваша у
вірі – теж від Христа-Царя. І бажання розповідати про Нього і ділитися Його
Словом із вашими друзями – теж від Нього, бо Він хоче, щоб і вони спаслися.
Не випадково Писання тут, любі
брати і сестри, зазначає нам, що «учні пішли та й зробили, як звелів їм
Ісус». Світ чує Ісусове Слово, але
робить навпаки. А учні чують Ісусове Слово і роблять так, як каже Він. Наша
мова має два чудові слова, які мають спільний корінь: слухати і слухатися. Бог
хоче, щоб ми були Його учнями і діяли як вони: слухали і слухалися.
Це означає, що ми не повинні
вигадувати якісь власні діла чи правила. Такі винаходи сподобалися б дияволові
та світові, але не Господу. Він дає нам Своє Слово, аби ми його читали, слухали
і слухалися. Саме так роблять Апостоли.
Учні Христові роблять так як каже
їм Господь і кладуть на ослицю та на осля одежу. Господь сідає на них. Звичайно
ж Ісус їде на одному віслюкові, а інший біжить поряд, як ми це бачимо в
українських селах, коли, наприклад, запряжена кобила у віз, то лоша зазвичай
біжить біля своєї матері. Господь їде на віслюкові, не на коневі, як Цар
покірливий, Цар, що прийшов служити Своєму народові, і навіть цілому світові.
Те, що
відбувалося тієї неділі в Єрусалимі, було виявом величезної радості і
величезної надії. Не вітав так Єрусалим ні римських можновладців, ані
правителів Юдеї, що панували над містом і народом. Таке привітання могло бути
лише один раз на все життя столиці Юдеї.
Бо
привітання включало не лише стеління одежі на ознаку радості і готовності
служити Цареві – таке в євреїв бувало. Зворушений народ кидав одежу під ноги
ослиці та учнів, аби вони йшли не запиленими вулицями, а йшли як можновладці,
наче по килиму.
Було ще одне особливе привітання – зрізання і
стеління на дорогу гілок. Це ми називаємо нашу неділю Вербною, бо в нас пальми
не ростуть, а мешканці Єрусалиму і віруючі паломники вітали Христа-Царя,
зрізаючи пальмове віття і вистеляли ним дорогу. Так і ми сьогодні прикрашаємо
наші церкви та домівки, вітаючи Ісуса і згадуючи ту славну першу Вербну неділю.
Проте було ще щось надзвичайне і особливе. І це були слова, які буквально оточували Спасителя з усіх боків: «Осанна Сину Давидовому! Благословенний, хто йде у Господнє Ім'я! Осанна на висоті!»
Проте було ще щось надзвичайне і особливе. І це були слова, які буквально оточували Спасителя з усіх боків: «Осанна Сину Давидовому! Благословенний, хто йде у Господнє Ім'я! Осанна на висоті!»
Народ вітає свого Царя, Сина
Давидового. Вони вигукують ці слова, наче заявляючи: «Спасіння нині належить
Синові Давидовому! Який чудовий час, що виконалась обітниця Божа і ми
дочекалися давноочікуваного Царя з роду і з дому Давидового – все точно так як
обіцяв був Бог і Давидові, і всім нам через Його вірних пророків!»
Народ вітає Христа, як Месію і як
Спасителя. «Благословенний, хто йде у Господнє Ім’я» означає фактично таке: «Ісус – обіцяний
Богом Месія. У Ньому сховані усі скарби для нашого народу, які теж був обіцяв
Бог. І тепер наш Месія, наш Христос, наш Спаситель усі Богом обіцяні
благословення виллє щедрою міркою на Єрусалим і на весь Ізраїль!»
Народ виспівує: «Осанна на
висоті!» Своїм співом вони сповідують, що це спасіння – на висоті, це спасіння
– від Бога. Ні євреї, ні українці, ані
будь-які інші народи нічого самі не можуть зробити для спасіння. Всі наші
зусилля марні і якщо ми самі будемо намагатися здобути прощення гріхів,
спасіння і вічне життя, то все це буде марно і погано закінчиться – у вічній
смерті та в аду. Але хто вітає Христа, хто уповає на Нього і сповідує, що Він –
від Бога і спасіння є в Ньому, і Христос – єдине спасіння, яке дане нам з
небес, той має і прощення гріхів, і виправдання, і воскресіння, і вічне життя у
Царстві Божому.
Бо спасіння – у Сині Давидовому і
Сині Божому, Який входить до Єрусалиму, аби визволити його і весь світ від
гріха, від влади диявола і смерті – через велике упокорення, яке не
завершується вході на віслюку, а триває на хресті Голгофи, на якому Цар Небесний
покірливий проливає Свою кров за гріхи цілого світу і помирає за кожного з нас,
аби на третій день вийти переможцем над смертю з гробу і дати всім, хто вірує в
Нього вічне життя.
Ми не знаємо скільки в Царстві
Божому буде з тих, що вітали Господа в ту найпершу Вербну неділю. Напевно,
багато. Адже дорогою до Еммаусу, коли воскреслий Господь ітиме з двома
засмученими учнями, то вони будуть говорити про сподівання цілого народу на
Господа і про те «Як первосвященики й наша (юдейська) старшина Його віддали на
суд смертний, і Його розп'яли...» (Лк. 24:20).
А народ сподівався, що Господь Ісус – Визволитель Ізраїлю. Таких було дуже багато.
До них ішов Господь Ісус тієї
неділі і вони Його щиро вітали. До нас приходить Господь Христос сьогодні. Ми
не бачимо тут віслючка – тварину, що пов’язують зі смиренням і покорою, але
Христос приходить до нас у смиренних словах Євангелія і євангельської
проповіді, у простих хлібі та вині Святої Вечері, під виглядом яких ми
споживаємо істинне Христове тіло та п’ємо Його істинну кров. І через Своє
Слово, і через Свої істинні тіло та кров Господь виливає нас Свої невимовні і
рясні благословення: прощення гріхів, праведність, воскресіння і вічне життя у
Його Царстві.
І ми сповідуємо так само, що наше
спасіння – лише у Христі, і лише заради Нього, і лише в Ньому. Ми радіємо, коли
Він приходить таким чином до нас щонеділі, і щоразу, коли ми збираємось. Ми не
можемо постелити перед Ним наш одяг, але ми даємо свої кошти, аби підтримати
голос Євангелія у нашому рідному місті і в нашому рідному краї. Ми піклуємось
про нашу церкву так, як це робили ті брати і сестри, які змогли прийти на
християнську толоку. Ми стелимо наш одяг
і віття та величаємо Царя-Христа, коли в усі інші дні тижня ми служимо нашим
братам і сестрами тими ділами, які Бог заповів нам у Своїх Десяти Заповідях.
Адже ми Його учні і ми з радістю робимо те, що Він нам доручив.
А ще ми з терпеливістю чекаємо на інший Його
прихід – прихід у славі, уже не на віслючкові, а на хмарах і в супроводі усього
війська небесного, бо коли Господь тоді прийде, то забере всіх нас, любі
віруючі у Своє святе і вічне Царство, де ми будемо жити у радості повіки віків,
радіючи нашим Царем Христом. Прийди, Господи Ісусе! Амінь.
Благодать Господа Ісуса Христа зо
всіма вами! Амінь (Фил. 4:23).
Немає коментарів:
Дописати коментар