неділю, 17 травня 2020 р.

Проповідь на 5-у неділю Великодня

                   
                             ПОРОДЖЕНІ СЛОВОМ ПРАВДИ
                         (Нарис проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)

Не обманюйтесь, брати мої любі! Усяке добре давання та дар досконалий походить згори від Отця світил, що в Нього нема переміни чи тіні відміни. Захотівши, Він нас породив Словом правди, щоб ми стали якимсь первопочином творів Його. Отож, мої брати любі, нехай буде кожна людина швидка послухати, забарна говорити, повільна на гнів. Бо гнів людський не чинить правди Божої. Тому-то відкиньте всіляку нечисть та залишок злоби, і прийміть із лагідністю всіяне Слово, що може спасти ваші душі (Якова 1:16-21).

            Христос воскрес!  Воістину воскрес!

            Дорогі брати і сестри, Апостола Якова часто неправильно витлумачують і навіть інколи намагаються приписати йому те, що він був засновником вчення про виправдання ділами.  Багато-хто наполягає на тому, що для того, аби здобути прощення, виправдання і вічне життя, однієї віри не достатньо. Для цього потрібно додавати ще й добрі діла.  

            Ісус, звісно, Божий Син, навчають ці неправдиві учителі. Але й ми – не зовсім промах. Ми не так, щоби вже аж повністю мертві у гріхах. І воля наша схильна до духовного добра і до ухвалення рішень на корить Бога навіть ще до того, як ми увіруємо. Тож ми, наче кажуть вони, допомагаємо Ісусові спасти нас. Ми співпрацівники з Ісусом у ділі нашого спасіння і тут без нашої співпраці, синергії, Ісус ніяк не обійдеться.

            Господь Святий Дух, звісно, передбачав таке відхилення від Божого Слова. Зовсім не випадково Він вкладає в уста Апостола Якова слова: «Не обманюйтесь, брати мої любі!» Не дайте, аби вас звів диявол або й навіть ваш власний розум. Не дайте, аби ви відійшли від чистого вчення Писання, від непомильного Божого Слова на манівці, на які вас кличуть біси і неблагочестиві проповідники!

            «Усяке добре давання та дар досконалий». – далі каже Апостол, «походить згори від Отця світил, що в Нього нема переміни чи тіні відміни». Усяке, тобто все без-винятку, каже Апостол, добре давання і досконалий дар походить від Отця нашого Небесного. Звісно ж Творець дає нам усе добро, що ми маємо на цьому світі.

Цар Давид захоплюється тим, як Господь створив світ у своєму Псалмі (8): «Господи, Владико наш, – яке то величне на цілій землі Твоє Ймення, – слава Твоя понад небесами! З уст дітей й немовлят учинив Ти хвалу ради Своїх ворогів, щоб знищити противника й месника. Коли бачу Твої небеса – діло пальців Твоїх, місяця й зорі, що Ти встановив, – то що є людина, що Ти пам'ятаєш про неї, і син людський, про якого Ти згадуєш? А однак учинив Ти його мало меншим від Бога, і славою й величчю Ти коронуєш його! Учинив Ти його володарем творива рук Своїх, все під ноги йому вмістив: худобу дрібну та биків, їх усіх, а також степових звірів диких, птаство небесне та риби морські, і все, що морськими дорогами ходить! Господи, Боже наш, – яке то величне на цілій землі Твоє Ймення!»

Проте тут мова не йде лише дари, які Бог дає нам у дочасному житті. Тут мова йде про ті абсолютно добрі давання і цілковито досконалі дари, які стосуються нашого спасіння і вічного життя. І прощення гріхів, і виправдання, і спасіння, і воскресіння даються нам нашим Господом Богом. Ми все це отримуємо лише як дар від благодатного Спасителя.

А що ж може запропонувати людина, її серце? Пророк Єремія проголошує: «Людське серце найлукавіше над все та невигойне, хто пізнає його?» (17:9). І Син Божий промовляє: «Бо з серця виходять лихі думки, душогубства, перелюби, розпуста, крадіж, неправдиві засвідчення, богозневаги» (Мт. 15:19).  «Не обманюйтесь!» –  каже Апостол Яків. Не будьте зведені (таким є ще одне значення грецького слова, перекладеного в нас, як «не обманюйтесь)ю!  Не будьте зведені до єресі!  Годі шукати в цьому світі  і в собі добрі давання і досконалі дари, які дає лише Отець Небесний!

До того ж Господь Святий Дух нас чітко називає мертвими в гріхах (Еф. 2:1, 5). Звісно Він говорить про духовну смерть. Тож нічого духовного у духовних справах прощення гріхів, спасіння і вічного життя духовно мертві зробити не можуть.  Мертві повинні спочатку воскреснути, ожити.  Лише живі духовно можуть робити добре в очах Божих. І наш любий Апостол про це ще нам скаже.

Ми в гріхах зачаті, ми народжуємось вже духовно мертві. Ось чому сьогоднішні слова Апостола такі чудові: «Захотівши, Він нас породив словом правди». Ось хто дає нам нове народження – Господь! Коли до Христа вночі приходив Никодим, учитель Ізраїлів, то Син Божий сказав Йому: «Коли хто не родиться з води й Духа, той не може ввійти в Царство Боже.  Що вродилося з тіла є тіло, що ж уродилося з Духа є дух» (Ів. 3:5, 6).  На запитання Никодима: «Як це статися може?» Ісус відповів і до нього сказав: «Ти учитель ізраїльський, то чи ж цього не знаєш?» (Ів. 3:9, 10).

Господь говорив Никододимові про Хрищення і про віру в Христа. Лише в літах Никодим, вже будучи учителем Ізраїля, дізнається істину і повертається з манівців, з омани, тобто з учення про спасіння до вічного життя через синергію, через співпрацю з Богом – до Божої істини про те, що ми – духовно мертві, ми – плоть. Але нас оживлює Дух Божий. Він дає нам вічне життя. Господь Христос говорив Никодомові про Хрищення, тобто воду і Духа.

Апостол Яків нам говорить сьогодні про Слово, адже Дух Святий діє через Слово. Він Сам вибрав Слово як Свій засіб для творення віри у наших серцях і для підтримання цієї істинної спасенної віри Христової в нас аж до самого кінця. Бог, каже Апостол, народжує нас через Слово правди. Що таке Слово правди? Це Боже Слово, як молиться наш Спаситель, звертаючись до Отця: «Освяти Ти їх правдою! Твоє Слово – то правда» (Ів. 17:17).

Ось так і народжує нас Бог у Хрищенні через Слово поєднане з водою. І творить віру в наших серцях, коли проповідується Євангеліє. «Віра – від слухання, а слухання – через Слово Христове» (Рим. 10:17). Ось так нас породжує Бог. Яків не каже: «Ви відроджуєтесь через те, що ви маєте достатньо волі дати відповідь Богові». Він не каже: «Ваші діла наближають вас до Царства Небесного».  Про такі ось думки він каже: «Не обманюйтесь! Не сходьте на манівці!

Є лише один спосіб бути спасенними – бути народженими від Бога. І це народження здійснює Сам Бог. І Він народжує нас через Своє Слово правди, через Євангеліє Христове». Ось таке послання ми маємо сьогодні від Христового Апостола.  Господь Христос каже: «То дух, що оживлює, тіло ж не помагає нічого. Слова, що їх Я говорив вам, – то Дух і життя». Слово Христове – правда, і Дух, і життя.

Любі брати і сестри, ось який добре давання і досконалий дар ми отримуємо від нашого Отця Небесного – народження згори, народження від Духа, тобто народження від Слова Христового, від Його Євангелія – Євангелія, яке звіщає нам, що Божий Син забрав усі наші гріхи на Себе, обмив їх усі Своєю святою і невинною кров’ю і помер за нас на хресті Голгофи. А на третій день по Своїй смерті Він вийшов із гробу, аби й ми у час Його повернення у славі, воскресли, повиходили із наших гробів і увійшли в радощі вічного життя в Царстві Божому.

Апостол каже, що народжуємось ми не самі, а народжує нас Господь Бог Своїм Словом. А народжує нас Він не для того, аби ми мов свині валялись у болоті гріха. Ні! Апостол каже, що Бог породив нас «щоб ми стали якимсь первопочином творів Його». Тут краще замість слова «первопочин», яке вживає + д-р. Огієнко і «початком», яке вживає о. Турконяк вжити слово «первоплоди». Саме в такому значенні грецьке слово, яке використовує тут Апостол Яків «апархі», вживається, наприклад, в Приповістях 3:9 в Септуаґінті, грецькому перекладі Старого Заповіту, який підготували грекомовні євреї. Чому я вдаюся до цих тонкощів? Я роблю це, аби ми чітко розуміли, що мова йде про первоплоди, тобто про те, що є найкращим із творива і що віддається, і посвячується Господу.

Бог породив нас не для того, аби ми знову вертались у світ і ставали рабами гріха.  Ісус заплатив дуже високу ціну, неймовірну ціну, аби нас викупити від гріха, від влади диявола і від смерті. І ми вже не належимо світові. У світі ми ще живемо. Але наш Господь Христос молиться до Отця Небесного: «Не благаю, щоб Ти їх зо світу забрав, але щоб зберіг їх від злого. Не від світу вони, як і Я не від світу» (Ів. 17:15, 16).

І про це нам каже сьогодні Христів Апостол. Ми народжені Богом, аби ми належали Йому, проживаючи ще в цьому світі і йдучи дорогою до Царства слави. Апостол Яків у своєму Посланні багато говорить, що означає бути народженою дитиною Божою, людиною в якій Бог створив Своїм Словом віру і первоплодом творів Його, тобто належати Йому посеред творіння, яке впало у гріх. Але сьогодні наш Біблійний текст обмежується лише декількома речами. Проте вони важливі для нашого щоденного життя.

Наш переклад пропускає одне важливе грецьке слово «істе», тобто «знайте». Апостол кличе нас, кажучи: «Знайте це, брати мої любі!» Тобто, не забувайте про це. Це вкрай важливо. Не обманюйтесь, не дайте себе звести на манівці. Ви спасенні з благодаті, самою вірою в Христа, адже Сам Господь породив вас Словом Христовим. Не забувайте і про те, що ви тепер первоплоди Божі серед Його творива в цьому світі, тобто – ви тепер належите Йому.

І, будучи народженими Богом, тепер хай ваша поведінка відрізняється від поведінки людей у цьому світі. «Нехай буде кожна людина швидка послухати, забарна говорити, повільна на гнів. Бо гнів людський не чинить праведності Божої (тут грецьке слово – дікайосуне, праведність)». Будьте у ваші мові поважні, не перебивайте один одного, вислуховуйте те, що кажуть вам ваші брати і сестри, бо коли люди не виявляють терпеливості один до одного, тоді і до гніву один крок.

А де є людський гнів, там праведності, тобто плодів праведності, плодів нашого виправдання, нашої віри в Христа, не буде. Як скаже пізніше Апостол Яків: «А плід праведності сіється творцями миру» (3:18). Народжені Богом успадковують від Христа Його лагідність, стриманість, спокій. Про плоди Духа, праведності навчає нас і Апостол Павло: «Плід Духа: любов, радість, мир, довготерпіння, добрість, милосердя, віра, лагідність, здержливість» (Гал. 5:22).

«Тому-то відкиньте всіляку нечисть та залишок злоби, і прийміть із лагідністю всіяне Слово, що може спасти ваші душі». Ось що спасає нас від гріха, спасає душі наші – Слово Христове. Знову й знову повертається до Слова Христового Апостол Яків. Це Слово в нас посіяне. Це Слово в нас приносить плоди. Це Слово спонукає нас відкидати всяку нечисть і залишок злоби і ще більше горнутися до Христа у Слові і Таїнстві, аби причащаючись Його істинними тілом і кров’ю у Святій Вечері, ми ще більше раділи прощенням прощенням гріхів, праведністю і воскресінням на життя вічне. Бо Христос воскрес1 Воістину воскрес! Амінь.

Немає коментарів: