понеділок, 17 травня 2021 р.

Нове число "Стягу"

        Вийшло друком нове число "Стягу", інформаційного видання Української Лютеранської Церкви. Як завжди, в "Стягові" є новини про життя Церкви та суспільства, інформація про церковно-державні взаємини, проповідь Божого Слова, богословські статті та замітки. В цьому числі "Стягу" є також історичне дослідження о. Тараса Коковського про Станіслава Оріховського, українського студента Лютера та Меланхтона та уривок з роману Лесі Романчук-Коковської "Благословен, хто йде". Стати передплатником "Стягу" можна, написавши на адресу електронної пошти vhorpynchuk@hotmatil.com  

      Вашій увазі пропоную редакторську статтю.

                  НА ЦЬОМУ Я СТОЮ

500 років тому в Європі кипіли суперечки про августинського монаха, Мартіна Лютера, професора Віттенберзького університету та проповідника місцевої церкви Св. Марії, який відновив у Церкві проповідь Божого Слова. Він не лише невтомно навчав і проповідував про спасіння самою вірою в Христа, але й писав багато творів, які, проповідуючи виправдання заради Христа, з благодаті Божої, тобто без діл і грошових внесків руйнували основи торгівлі спасінням римської курії і звичаї, які установились в тогочасній середньовічній Європі.

Папа, звісно, був обурений і вимагав, щоб Карл V, молодий Імператор Священної Римської Імперії, видав «бунтівного» монаха Римові. В Римі йому дали б раду – в них був чималий досвід вирішення таких ситуацій, як-от з празьким професором, Яном Гусом, якого за євангельську проповідь Римська церква спалила на стовпі. Карл V, можливо, й видав би Мартіна Лютера Римові, якби на заваді не став саксонський правитель. Курфюрст, Фрідріх Мудрий, котрий любив Христа, шанував Євангеліє і закони своєї країни, які не дозволяли судити німця за межами його країни.

Тож, аби розібратися із цією справою, було вирішено заслухати Мартіна Лютера в присутності Імператора на сеймі у німецькому місті Вормсі. Імператор видав навіть особливий лист, який гарантував Реформаторові Церкви безпеку. 2 квітня 1521 року Мартін Лютер вирушив у подорож до Вормсу. Дорогою Лютера вітали маси німців, які вже почули та почитали проповідь Євангелія рідною мовою. У відповідь тим, хто намагався відмовити Лютера від небезпечної подорожі він відповідав: «Якби у Вормсі було стільки бісів, як черепиці на дахах, то я туди все-одно поїхав би»[1]. Реформатор був упевнений, що Бог буде з ним.

17 квітня Лютер з’явився перед сеймом, на якому були присутні біля 5 000 осіб, серед яких був Імператор зі своїм братом, папський легат, архієпископи та маса інших високопосадовців. Канцлер поставив перед Лютером два питання: Чи він зізнається, що книги, які лежать перед ним, його і 2) Чи він відкликає всі свої книжки і те, що в них написане та чи буде далі триматись своїх поглядів? Як бачимо ніякого обговорення насправді не було. Був, фактично, допит і тиск з метою осуду та зречення. Тож Мартін Лютер на перше питання дав ствердну відповідь, а щодо другого  попросив один день на обдумування відповіді, бо це важлива справа, яка стосується істини Божого Слова та спасіння душі.

Весь виділений час Мартін Лютер провів у палкій молитві до Господа, а в четвер 18 квітня 1521 року, ставши перед Імператором і високим зібранням Лютер промовив такі слова: «Тому що Ваша Імператорська Величність, як також і найласкавіші електори і князі домагаються простої і спокійної відповіді, то отже моя відповідь така: я не можу вірити ні самому папі, ані Соборам, бо це очевидно, що одні й другі не раз помилялися та перебували і собою в суперечності. Через це, якщо мене не переможуть свідоцтвами зі Святого Письма і не переконають тими самими місцями  Святого Письма, які я наводив, та не звільнять таким чином мого сумління, яке є звязане Словом Божим, то я нічого відкликати не можу і не хочу, бо робити щось проти сумління не є ані безпечним, ані добрим, ані подобає християнинові. На цьому я стою. Інакше вчинити не можу. Боже, допоможи мені! Амінь»[2].

Така відповідь Мартіна Лютера виявила його непохитну віру в Христа. Вона також виявила німцям їхнього духовного провідника і учителя народу.  Він став для них духовним авторитетом і взірцем відданості Христові, Його Слову і своєму народові.  Лютер не зламався під натиском світу і диявола, а з допомогою Христовою вистояв і переміг. Цього року, згадуючи події 500-літньої давності, просімо в Господа такої самої непохитної віри і сили вистояти й нам перед нападами світу і диявола, бо вони не вщухатимуть і намагатимуться зруйнувати християн і нашу Церкву аж до того Дня, коли наш розп’ятий і воскреслий Господь повернеться у славі. Прийди, Господи Ісусе!

В’ячеслав Горпинчук



[1] Теодор Ярчук, Хто такий Мартін Лютер (Станиславів, 1937, репринтне видання Lutheran Heritage Foundation, друкарня Горлиця, Тернопіль, 1999), с. 27.

[2] Там само, с. 28.


Немає коментарів: