(Нарис
проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
А Симон Петро й інший учень ішли за Ісусом слідом. Той же учень відомий
був первосвященикові, і ввійшов у двір первосвящеників із Ісусом. А Петро за
ворітьми стояв. Тоді вийшов той учень, що відомий був первосвященикові, і
сказав воротарці, і впровадив Петра. І питає Петра воротарка служниця: «Ти хіба
не з учнів Цього Чоловіка?» Той відказує: «Ні!» А раби й служба, розклавши
огонь, стояли та й грілися, бо був холод. І Петро стояв із ними та грівся. А
первосвященик спитався Ісуса про учнів Його, і про науку Його. Ісус Йому
відповідь дав: «Я світові явно казав. Я постійно навчав у синагозі й у храмі,
куди всі юдеї збираються, а таємно нічого Я не говорив. Чого ти питаєш Мене?
Поспитайся тих, що чули, що Я їм говорив. Отже, знають вони, про що Я говорив».
А як Він це сказав, то один із присутньої там служби вдарив Ісуса в щоку,
говорячи: «То так відповідаєш первосвященикові?» Ісус йому відповідь дав: «Якщо
зле Я сказав, покажи, що то зле; коли ж добре, за що Мене б'єш?» І відіслав
Його Анна зв'язаним первосвященикові Кайяфі. А Симон Петро стояв, гріючись. І
сказали до нього: «Чи й ти не з учнів Його?» Він відрікся й сказав: «Ні!»
Говорить один із рабів первосвященика, родич тому, що йому Петро вухо відтяв: «Чи
тебе я не бачив у саду з Ним?» І знову відрікся Петро, і заспівав півень хвилі
тієї... (Євангеліє від Св. Івана 18:15-27).
Благодать вам і мир від Бога, Отця нашого, і Господа Ісуса Христа! (Фил. 1:2) Амінь.
Благодать вам і мир від Бога, Отця нашого, і Господа Ісуса Христа! (Фил. 1:2) Амінь.
Дорогі брати і сестри, ось так звучить Присяга Українському народові, яку
складає кожен український воїн: «Я, (прізвище, ім'я та по батькові),
вступаю на військову службу і урочисто
присягаю Українському
народові завжди бути йому вірним і відданим, обороняти Україну, захищати її
суверенітет, територіальну цілісність і недоторканність, сумлінно і чесно виконувати
військовий обов'язок, накази командирів, неухильно додержуватися Конституції
України та законів України, зберігати державну таємницю. Присягаю виконувати
свої обов'язки в інтересах співвітчизників. Присягаю ніколи не зрадити
Українському народові!»
Присяга
– дуже важлива подія в житті кожної людини і всіх, хто з тією людиною зв’язаний.
У випадку з військовою присягою – вона важлива не лише для воїна, який її
приймає, не лише для його сім’ї, яка може бути
присутньою на такій урочистій події, але й для цілого українського народу, який
надіється від такого воїна на захист у разі небезпеки. На жаль, український
народ мав дуже багато розчарувань за останні декілька місяців. Не лише від тих міліціонерів, які відверто
підтримували минулий бандитський режим і всупереч законам, боролися проти
мирних протестувальників, але й через чиновників і військовослужбовців, які з
тієї чи іншої причини порушували дану українському народові присягу і переходили
на бік ворожої держави, а по простому сказати – ставали зрадниками українського
народу.
Декілька
днів тому ми знову мали нагоду спостерігати, як «десантники» з Дніпропетровська
передавали російським диверсантам і терористам зброю, повторюючи приклад деяких
своїх колег із Криму і нічого не роблячи для того, аби стримати дане слово
своїй рідній країні і цілому українському народові. Ми молимося, аби ці зради
були останніми у нашому війську, адже це загроза не лише Україні, але й душам
цих солдатів та офіцерів, адже вони дадуть відповідь не лише перед Україною,
але й перед Богом, Який карає і зраду, і всякий інший гріх, і каже: «Я –
Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на
третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене» (Вихід 20:5).
Сьогодні,
у цю Велику П’ятницю, нам слід оглянутися на наше власне життя, аби
розкаятися у власних зрадах, адже зрада – це не лише зрада країни, це й
елементарне невиконання даної комусь обіцянки, даного слова. Сьогодні в нашому євангельському тексті, в
якому описуються страждання і смерть нашого Спасителя за гріхи людства, є місце
і для опису людської зради.
Перед
подіями, які розгорталися на дворі первосвящеників, під час Останньої Вечері
Господь передвістив зраду одним із Його учнів, а також Свої майбутні
страждання. Коли з куском хліба у зрадника Юду увійшов диявол і «як він вийшов,
промовляє Ісус: Тепер ось прославивсь Син Людський, і в Ньому прославився Бог.
Коли в Ньому прославився Бог, то і Його Бог прославить у Собі, і зараз
прославить Його! Мої дітоньки, не довго вже бути Мені з вами! Ви шукати Мене
будете, але як сказав Я юдеям: Куди Я йду, туди ви прибути не можете, те й вам
говорю Я тепер. Нову заповідь Я вам даю: Любіть один одного! Як Я вас полюбив,
так любіть один одного й ви! По тому пізнають усі, що ви учні Мої, як будете
мати любов між собою». А Симон Петро
Йому каже: «Куди, Господи, ідеш Ти?» Ісус відповів: «Куди Я йду, туди ти тепер
іти за Мною не можеш, але потім ти підеш за Мною». Говорить до Нього Петро: «Чому,
Господи, іти за Тобою тепер я не можу? За Тебе я душу свою покладу!» Ісус
відповідає: «За Мене покладеш ти душу свою? Поправді, поправді кажу Я тобі:
Півень не заспіває, як ти тричі зречешся Мене...» (Івана 13:31-38).
Пройде
всього на всього декілька годин, за юдейським календарем вже почнеться п’ятниця, але Петро вже встигне на доказ власної вірності
та мужності встигне в саду Гетсиманському вступити в бій зі слугами
первосвященика і відрубає одному з них вухо. Він не збирається зраджувати
Господа і справді готовий покласти за Нього свою душу. Разом із Іваном він іде
слідом за Ісусом і опиняється на дворі первосвященика Анни.
Саме в домі Анни, який мав би наглядати за дотримання Слова Божого,
відбувається брутальне порушення Божих приписів – нічний суд на Ісусом Христом.
Нічний суд – незаконний, так само як незаконний допит і висування обвинувачення
підозрюваного в день затримання. Проте юдейські провідники поспішають, адже їм
все треба встигнути до Пасхи. Самі того не підозрюючи, вони виконують Божий
план спасіння людства, готуючись віддати на заколення Ягня Боже – Ісуса Христа.
А наш
любий Апостол Петро готовий іти за Ісусом і він іде. Проте не всюди його пускають. Щоб зайти у
двір первосвященика потрібен дозвіл. «А Петро за ворітьми стояв. Тоді вийшов той учень, що відомий був
первосвященикові, і сказав воротарці, і впровадив Петра. І питає Петра
воротарка служниця: «Ти хіба не з учнів Цього Чоловіка?» Той відказує: «Ні!»
Перше відречення. Воно виглядає невинним. І це відречення виглядає тривіальним
обманом. Ну подумаєш обманув – заперечив, що є учнем Ісуса. Обманув же заради благого діла – зайти в двір
первосвященика. Може вдасться якось допомогти Господеві.
Сонний півень не чує Петрової відповіді – Петрового рішучого «Ні!» на
питання про те, чи Він учень Господа Христа.
Але чує Господь, Який стоїть перед несправедливим судом. Господь чує всі
наші зречення, незважаючи на те, з яких мотивів ми від Нього відрікаємося. Через декілька годин Ісус вигукне у
смертельних муках: «Елі, Елі, лама савахтані? цебто: Боже Мій, Боже Мій, нащо
Мене Ти покинув?...» (Мт. 27:46). Ісус
не покине жодного грішника. На Нього кладеться гріх кожного нашого відречення
думкою, словом або вчинком.
Петро підходить до вогнища. «А
раби й служба, розклавши огонь, стояли та й грілися, бо був холод. І Петро
стояв із ними та грівся». Петро
стає посеред своїх одноплемінників і співгромадян, аби зігрітися. В них стільки всього спільного, а різнить лише
одне – Петро прийшов слідом за Ісусом і останні три роки Петро ходив з Ісусом
та вірував, що Ісус – Син Бога Живого, за Якого ще кілька годин тому він був
готовий іти в бій і навіть піти на смерть.
Ісус, його Господь, Син Бога Живого стоїть перед первосвящеником, який
влаштовує Богові допит. «Хто Твої учні? Де вони?
Про що Ти навчаєш? Що Ти проповідуєш?» -
первосвященик хоче придушити Бога і Його Євангеліє, поки воно ще не поширилося
світом. Бог Син не збирається видавати
Своїх учнів, як і не збирається Він відрікатися від них або від Свого святого
Слова. Він – не обманщик, не диверсант, не двомовний. Він навчав всьому
публічно і публічно проповідував Євангеліє. Через це Його відповідь проста і
чітка: ««Я світові явно казав. Я
постійно навчав у синагозі й у храмі, куди всі юдеї збираються, а таємно нічого
Я не говорив. Чого ти питаєш Мене? Поспитайся тих, що чули, що Я їм говорив.
Отже, знають вони, про що Я говорив».
«Хочеш знати, чому саме я навчав – краще спитайся у тих тисяч свідків,
які чули Мої проповіді і слухали Мою науку». Знайти на Ісуса щось кари гідне –
неможливо. Усі шпигуни поверталися завжди з нічим, а то й самі могли почати
таємно вірити в Ісуса. Це ми могли щось не так сказати або й навіть навчити.
Але не Ісус. Нині Його допитують за правду.
На хрест же Він понесе кару за нашу неправду. І за нашу неправду проллє там Свою святу
кров.
Проте допит триває. І як то часто буває, коли не вдається все зробити
так як хочеш, то піднімаються емоції. А особливо коли є нагода прислужитися
босу – первосвященику, то вдаряють навіть Бога. Ляпас Ісусові з задоволенням
наносять усі фальшиві проповідники, прислужники Антихриста або одного з
антихристів. Сьогодні ж Бога в щоку вдаряє один зі слуг Анни: «То так відповідаєш первосвященикові?»
«Ісус йому відповідь дав: «Якщо
зле Я сказав, покажи, що то зле; коли ж добре, за що Мене б'єш?» Ісусові
слова – істина. Він не хитається з боку в бік. Він не вагається. Він свідчив,
свідчить і завжди буде свідчити лише істину. Проте Він зазнає знущань від тих,
кого було покликано бути провідниками Старозаповітної Церкви – від первосвящеників.
Ісус – Бог. Ісус – вірний Богові і вірний народові. Церковна влада давно зрадила
Бога і незабаром передасть Його в руки влади світської.
Тим часом, коли кульмінації досягає зрада
церковного проводу, Петро стоїть і гріється. Напевно всі чують розмову на підвищених тонах
у домі первосвященика. Напевно всі чують голосний удар в Ісусове обличчя. Але Петра
ніхто не б’є. Його просто запитують: «Чи й ти не з учнів Його?» Петро вже не дуже пам’ятає обіцянку, дану Синові Божому. Але дуже виразно чує крик первосвященика і те,
як б’ють Господа. Тож «Він
відрікся й сказав: «Ні!». Півень ще
не співає. Петро відрікся від Христа вже двічі.
А зв’язаного і побитого
Господа тим часом виводять із дому первосвященика, аби вести далі дорогою страждань
і принижень до Кайяфи, ще одного первосвященика. «Говорить один із рабів первосвященика, родич тому, що йому Петро вухо
відтяв: «Чи тебе я не бачив у саду з Ним?» Ось Христос більше не на свободі,
а зв’язаний і побитий. І це,
мабуть Петро, один із ти ворохобників, що відтяли вухо родичеві з варти? Що ж і
на нього чекатиме кара. І Петро, вперше опинившись перед фізичною загрозою, відрікається
втретє. «… і заспівав півень хвилі
тієї...»
Від Божого Сина відрікається і провід Церкви, і речник істинної Церкви,
маленької отари, Апостол Петро. Всі інші розбіглися давно, а він не міг – він дав
слово, якого не дотримав і тричі відрікся від Спасителя, як і ми відрікаємося щоразу,
коли не діємо так, як мають діяти учні Господа – Його любі вівці, християни.
Проте як добре, що «так-бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого
Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне. Бо
Бог не послав Свого Сина на світ, щоб Він світ засудив, але щоб через Нього
світ спасся» (Ів. 3:16, 17). Як добре, що Ісус не відрікається ні від первосвященика,
ні від Петра, ані від будь-кого з нас! Як
добре, що Син Божий замість дороги зради обирає дорогу, яка веде до Голгофського
хреста! Як добре, що Син Божий замість життя
обирає смерть на Голгофі і там Своєю святою кров’ю змиває з нас усі до однієї
наші зради, усі до одного наші відречення від Бога і навіть усі до одного наші
гріхи. Як добре, що Ісус іде на хреста і на ньому долає нашого найжахливішого
ворога – гріх, розчавлює голову дияволові, генпрокуророві пекла і як добре, що
Ісус перемагає нашу смерть, торжествуючи виходячи з гробу і проголошуючи нас
праведними, і дітьми Божими, яким належить вічне життя, і які, навіть спіткнувшись,
і навіть упавши, можуть упевнено надіятися на Його руку, яка ніколи не
зрадить, і на Христову любов, яка ніколи
не перестає. Як добре, що щоразу, коли ми чуємо, як співає півень, ми можемо розкаятися
і бути впевненими, що Бог нас любить і прощає і дарує вічне життя в Його Царстві. Винятково заради Христа. Амінь.
Благодать Господа Ісуса Христа зо всіма
вами! Амінь (Фил. 4:23).
Немає коментарів:
Дописати коментар