Перше діло – те, що ми повинні шанувати
свого рідного батька та рідну матір. Це
шанування не полягає винятково в тому, щоб виявити до них шанобливе ставлення.
Воно означає, щоб ми слухалися їх, мали повагу до того, що вони роблять і
кажуть, високо їх цінували, поступалися їм, приймали все, що вони кажуть. Це
означає, щоб ми терпіли їхнє ставлення до нас без нарікань, допоки це не
суперечить першим трьом Заповідям, а до того ж, забезпечували їх їжею, одягом і
притулком тоді, коли вони перебувають у потребі. Бо ж не марно Він сказав:
«Шануй їх». Він не каже: «Люби їх», хоча пошана означає ще й любов. Але пошана
– вища ніж проста любов і включає в себе той страх, який поєднаний з любов’ю і
має такий вплив на людину, що вона боїться образити їх більше ніж боїться
наступного покарання. Це так само, як
існує страх в тій пошані, що ми маємо до святого місця, але все-таки ми не
втікаємо з нього наче від покарання, а ще більше до нього притягуємося. Правдива пошана – це такий страх, який
змішаний з любов’ю. Інший вид страху, який без любові – страх перед тим, що ми
зневажаємо або чого ми уникаємо, як-от: страх перед катом або покаранням. В
ньому пошани немає, бо це страх без любові: власне кажучи, це страх змішаний із
ненавистю і ворожнечею. Про це ми маємо
приповість Св. Єронима: те, що ми боїмося, ми також те ненавидимо. Бог не хоче,
би ми боялися Його або шанували таким страхом, як і не хоче, аби наші батьки
вшановувалися таким страхом, а радше Він хоче перший вид страху – страху, що
змішаний з любов’ю і впевненістю.
One dogma but many dogmatics. . .
5 годин тому
Немає коментарів:
Дописати коментар