неділю, 13 травня 2012 р.

Проповідь на 5-у неділю Великодня


                    ПОСЛАННЯ УТІШИТЕЛЯ
                   (Нарис проповіді пастиря В’ячеслава Горпинчука)
           
Тепер же до Того Я йду, Хто послав Мене, і ніхто з вас Мене не питає: «Куди йдеш?» Та від того, що це Я сказав вам, серце ваше наповнилось смутком. Та Я правду кажу вам: Краще для вас, щоб пішов Я, бо як Я не піду, Утішитель не прийде до вас. А коли Я піду, то пошлю вам Його. А як прийде, Він світові виявить про гріх, і про праведність, і про суд: тож про гріх, що не вірують у Мене; а про правду, що Я до Отця Свого йду, і Мене не побачите вже; а про суд, що засуджений князь цього світу. Я ще маю багато сказати вам, та тепер ви не можете знести. А коли прийде Він, Той Дух правди, Він вас попровадить до цілої правди, бо не буде казати Сам від Себе, а що тільки почує, казатиме, і що має настати, звістить вам. Він прославить Мене, бо Він візьме з Мого та й вам сповістить. Усе, що має Отець, то Моє; через те Я й сказав, що Він візьме з Мого та й вам сповістить. (Івана 16:5-15).

Христос воскрес!  Воістину воскрес!

Дорогі брати і сестри, в одному з чернігівських музеїв є цікава ікона з XVII- XVIII століть.  Якщо стати перед нею і подивитися, то видно якесь розмите зображення. Можна довго стояти перед такою іконою і думати, яку саме ідею хотів передати український іконописець.  Але на допомогу, як правило, приходять працівники музею.  Вони радять подивитися на цю ікону з одного боку, а потім  - з іншого.  Тож, коли на цю ікону дивитися з одного боку, то видно Діву Марію, а коли перейти на інший бік і з іншого боку на ікону подивитися, то видно Господа Ісуса Христа, Який несе хреста.  

Сьогодні наше Євангеліє говорить нам про обітницю нашого Господа послати Святого Духа.  Часто буває, що на Святого Духа деякі християни дивляться, як на істоту, яка полюбляє кидати людей на підлогу, змушує їх корчитися або видавати якісь незрозумілі звуки, які видаються за чужі мови, а ще когось сповнює  пророцтвами на кшталт того, як швидко стати здоровим і багатим. Господь Святий Дух – не чернігівська ікона з подвійним зображенням. Господь Святий Дух – Третя Особа Святої Трійці, нашого єдиного Бога і те, що Він дає – дуже чітке і зрозуміле, без шарлатанства і шаманства.

Господь у нашому Писанні не називає Його «конферансьє» або «тамада».  Як і не називає його Він «бізнес-менеджером».  Господь Христос називає Господа Святого Духа – Утішитель. Він називає Його Утішителем, бо Він бачить той смуток, що закрався у серця Його любих учнів.  Ось Він з ними вже три роки.  Вони ходять з Ним повсюди, куди лишень Він іде.  Часом Він докоряв Своїм учням, коли вони вважали, що маленькі діти не можуть вірувати і намагалися не допускати до Христа. Він же у відповідь їм казав: «Пустіть діток, і не бороніть їм приходити до Мене, бо Царство Небесне належить таким» (Мт. 19:14). Робив Він це особисто.

А коли вони сперечалися про власну важливість та посади в Царстві Небесному, то Його докір був не менш суворий: «Царі народів панують над ними, а ті, що ними володіють, доброчинцями звуться. Але не так ви: хто найбільший між вами, нехай буде, як менший, а начальник – як службовець» (Лк. 22:25, 26).  А який лишень суворий докір було висловлено Петрові, коли Петро хотів відмовити Ісуса, Сина Божого від подорожі на хрест: «Відступися від Мене, сатано, ти спокуса Мені, бо думаєш не про Боже, а про людське!» (Мт. 16:23). Їм було за що докоряти.

Але Син Божий також їх втішав і зміцнював. Його Євангеліє проголошувало відпущення гріхів, а також давало велику обітницю: «Я вам заповітую Царство, як Отець Мій Мені заповів, щоб ви в Царстві Моїм споживали й пили за столом Моїм, і щоб ви на престолах засіли судити дванадцять племен Ізраїлевих» (Лк. 22:29, 30).  І ще Він обіцяв їм і всім, хто вірує в Нього та йде Його слідами: «Поправді кажу вам: Немає такого, щоб дім полишив, чи братів, чи сестер, або матір, чи батька, або діти, чи поля ради Мене та ради Євангелії, і не одержав би в сто раз більше тепер, цього часу, серед переслідувань, домів, і братів, і сестер, і матерів, і дітей, і піль, а в віці наступному вічне життя» (Мр. 10:29, 30).  А ще чуда перетворення води на вино, зцілення, створення їжі, воскресіння. І ось все це може припинитися, бо Господь говорить про те, що Він має піти до Отця.  Не дивно, що вони засмучуються.
  
І Господь, знавець  сердець каже їм про це.  Навіть коли ми про це не говоримо, Бог бачить наші серця. Через це Ісус говорить: «Від того, що це Я сказав вам, серце ваше наповнилось смутком». Так часто буває й з нами.  Ми не завжди чітко бачимо Божий план, а не розуміємо його повністю і тоді сумуємо, а буває й плачемо.  В подібному становищі перебувають і наші любі Апостоли.  Але Господь бачить усе по-іншому.  Він дивиться на все у Своєму всевіданні і Він дбає про весь світ. Тому далі Він промовляє: «Та Я правду кажу вам: Краще для вас, щоб пішов Я, бо як Я не піду, Утішитель не прийде до вас».

Господь мусить піти, аби прийшов Утішитель, аби в нас була велика втіха, втіха, якої не можуть мати невіруючі. І ця втіха прямо повязана з Ісусом і з тим, що Він здійснює на Голгофському хресті. Бо саме там на Ісуса Христа покладені всі наші гріхи та провини і саме на хресті Він обмиває їх Своєю святою і дорогоцінною кровю.  Саме на хресті Він приносить Себе, невинного в жертву за всіх нас грішних, винних у переступах проти Бога і наших ближніх.  Саме на хресті Він проголошує слова: «Звершилось!» Слова, які будуть підтверджені Його славетним воскресінням на третій день.

Господь каже, що добре, коли Він завершить цю місію нашого викуплення і піднесеться до Отця, аби до нас прибув Утішитель. Він не буде втішати нас словами: «Ти – бідний, ну нічого страшного – доручись Мені і ти станеш багатим!» Або: «Ти – хворий, нічого страшного, довірся мені і будеш абсолютно здоровий!» Зовсім ні!  Ісус каже, що Утішитель, Господь Святий Дух, Якого Він пошле по Своєму вознесінні,  «світові виявить про гріх, і про праведність, і про суд». Наш розпятий і воскреслий Господь Христос каже, що Господь Святий Дух має три головні послання: про гріх, про праведність і про суд.

Послання Господа Святого Духа – не двозначне, як чернігівська ікона з XVII- XVIII століття: з цього боку подивишся – побачиш Діву Марію, а з іншого – Ісуса Христа під хрестом. Послання Господа Святого Духа – про Ісуса Христа. Навіть коли Він світові виявляє про гріх, то Він виявляє про те, що вони не вірують в Христа. Послання чітке і зрозуміле: не віруєш в Христа – грішний.   В Євангелії від Св. Матвія записані такі слова нашого розпятого і воскреслого Господа: «Тому-то кажу вам: усякий гріх, навіть богозневага, проститься людям, але богозневага на Духа не проститься! І як скаже хто слово на Людського Сина, то йому проститься те; а коли скаже проти Духа Святого, не проститься того йому ані в цім віці, ані в майбутнім!»  Хула на Господа Святого Духа – це відкидання Його послання осуду за гріх невірства в Христа. Не віруєш в Христа – засуджений нині, в цьому віці. Не віруєш в Христа аж до смерті – маєш гріх упродовж цілої вічності, не маєш прощення і вічного життя.

Друге послання Господа Святого Духа стосується праведності.  Часом українські і російські переклади Біблії неправильно перекладають грецьке слово, яке в уста Св. Іванові вклав Господь Святий Дух і вживають слово «правда», в кращому випадку – «справедливість». Але тут вживається праведність або ж виправдання. Іншими словами Господь Святий Дух звіщатиме про праведність Христову – про те, що  Христова жертва досконала і повна, і кожен, хто вірує в Христа – прощений, виправданий, зодягнутий у Христову праведність.  Тут не може бути подвійного послання, яке несе ікона з Чернігова. Тут послання одне – «Віруй в Господа Ісуса, і будеш спасений ти сам та твій дім» (Дії 16:21).

Коли хтось навчає по-іншому, той богозневажає Святого Духа, бо перечить Йому і робить Бога обманщиком. Послання ж Господа Святого Духа – про Христа і праведність в Ньому, і про виправдання самою вірою в Господа розпятого і воскреслого. Господь Ісус не говорить про те, що праведність полягає у чиїхось добрих ділах. Ні, праведність, виправдання, про яке звіщає Господь Святий Дух стосується винятково Христа і Його викупного діла на хресті, яке завершується Його славетним воскресінням і вознесінням.  Ось – єдина праведність, Христос.  Іншої праведності, про яку звіщає Господь Святий Дух і яка дає вічне життя, немає. 

Третє послання Господа Святого Духа стосується суду.  І цей суд – над князем цього світу, дияволом.  Його голова розчавлена розпятим Господом.  Господь зруйнував сатанинську владу.  Апостол Павло, навчаючи про цю перемогу над дияволом і всіма його приспішниками, пише, що Господь Ісус роззброїв: «влади й начальства, сміливо їх вивів на посміховисько, перемігши їх на хресті!» (Кол. 2:15).  Диявол не може більше вас звинувачувати, бо кожен ваш гріх Ісус обмиває Своєю святою кровю. Ви віруєте в Христа і ви зодягнуті в Його праведність. Зверніть пильну увагу на слова Спасителя.  Господь Святий Дух виявляє суд над князем цього світу.  Звісно, коли немає спільноти з Христом, то є спільнота зі світом і його князем.  Апостол Яків (4:4) каже: «Перелюбники та перелюбниці, чи ж ви не знаєте, що дружба зо світом то ворожнеча супроти Бога? Бо хто хоче бути світові приятелем, той ворогом Божим стається». 

Але коли ви друг Божий, як був Авраам, якому праведність Христова зарахувалася самою вірою, коли ви віруєте в Христа і в своєму спасінні покладається лише на Нього, то цей суд – не для вас, бо хоча ви ще на світі, але вітчизна ваша вже інша – небесна, Царство Боже, здобуте для вас Ісусом, розпятим і воскреслим.   Останній Суд, який ще називають страшним судом буде в час повернення нашого Господа Христа в славі.  Тоді буде воскресіння усіх мертвих і тоді буде суджений цей світ із своїм князем, сатаною. А хто ж його судитиме – наш Цар, Ісус Христос, Який вкине диявола і всіх його прибічників у вогняне озеро аду, де муки їхні триватимуть повіки віків, а вам, що віруєте цей Цар Небесний Ісус Христос,  Цар, Який сьогодні пригортає вас до Себе у Таїнстві Святої Вечері, промовить: «Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу» (Мт. 25:34).

Царство уготоване для вас Ісусом Христом – ось послання Господа Святого Духа. «Він прославить Мене», - каже Господь Христос.  Не діла, не святих, не паломництва, не ікони, а Христа прославляє Утішитель. Всяка інша слава за спасіння нас від гріхів, до вічного життя є марною, зайвою і такою, що перечить Господу Святому Духові і стає богозневагою, хулою, яка не прощається ні в цьому віці, ані в наступному. Те ж, що від Отця і від Христа Господь Святий Дух звіщає нам через Слово, Слово, яким ми тішимося і радіємо, бо Христос воскрес!  Воістину воскрес!

Немає коментарів: