пʼятницю, 21 вересня 2012 р.

Сам втікав від Христа


Це, звісно, втішлива доктрина[1]. Але диявол під папством її утискував і там ї зневажають аж донині. В папстві я сам втікав від Христа і тремтів від самої згадки про Його Ймення. Бо мій розум думав про Христа, як про суддю, Якому одного дня я повинен буду віддати звіт за всі мої слова та діла. Ті слова знав я дуже добре і читав їх щодня, але читав я їх без розуміння, бо вважав Христа за суддю. Ось так ми грішили на горе. Та й Св. Бернард, який загалом був людиною побожною, говорив: «Ось як Христос докоряє, ганить і по всьому Євангелії настілки різко засуджує фарисеїв, а Діва Марія завжди добра й лагідна, і ніколи не промовляє неприязного слова». Зі сказаного можна зробити висновок: «Христос даний для того, щоби докоряти й ганити, а Марія має лише приязнь і любов».[2]  Тому Христа загалом боялися – ми втікали від Нього і шукали притулок в святих, закликаючи до Марії та інших, аби вони визволили нас із нашого горя. Ми вважали їх святішими за Христа. Христос був лише катом, а святі були нашими посередниками. Насправді, ніхто не розумів цього прекрасного тексту і жодного з нас не вражали слова, якими тут Христос промовляє до наших сердець: «Не прийшов Я у світ, щоби світ засудити». Христос запевнює нас, що Він – не суддя. Він – Посередник, Помічник, Втішитель, Сидіння Милосердя, Єпископ, Пастир, Брат, Заступник, наш Дар і наш Визволитель – не суддя.  Він був нам даний і подарований для того, аби ми не втікали від Нього. Та ці рани в наших серцях ще не зажили повністю. За природою ми схильні в Бога не вірувати, а потім, коли ще й зявляються лихі вчителі, як-от: розкольницькі духи та сектанти, то все швидко руйнується. Я й донині, як та дитина, мушу вдаватися до вивчення цих слів, які запевнюють мене, що Ісус не прийшов світ судити.

Мартін Лютер, З проповіді на Євангеліє від Св. Івана



[1] "Бог не послав Свого Сина на світ, щоб Він світ засудив, але щоб через Нього світ спасся" (Ів. 3:17).
[2] Здається, що Лютер думає про такі вислови Бернарда, як в In Nativitate Beate Marie Virginis Sermo, Patrologia, Series Latina, CLXXXIII, с. 441.

Немає коментарів: