Рости на спасіння (проповідь)

середа, 23 грудня 2015 р.

Лютер про зажерливість (і олігархів)

Якщо ви маєте гроші, то в цій установі ви можете купити все, що ми обговорювали. І то не тільки це!  Лихварство стало тут чесним заробітком, узаконюється майно, набуте грабунком або крадіжкою. Тут знімаються обітниці, ченцям дається свободи виходити зі своїх орденів. Тут клірові продається шлюб. Тут узаконюються байстрюки. Тут всяка нечесть і ганьба можуть виглядати як честь і слава. Тут усяке беззаконня і зло стає лицарством або підноситься до шляхетності. Тут дозволяється одруження у заборонених взаєминах або ж взагалі заборонене. О яке там відбувається оцінювання та оббирання! Здається, що канонічний закон був запроваджений  винятково з метою заробляння купи грошей. Хто лишень є християнином мусить відкуповуватися від канонів. Тут, власне кажучи, диявол стає святим, а ще богом. Що не можна зробити в іншому місці на небесах чи на землі, зробити можна тут. Це вони називають compositiones! Справді твори! Краще їх назвати потвори.[1] Вони нічого не творять, а все ламають! У порівнянні з поборами цієї контори, рейнське мито[2] - лише крапля в морі.
   Хай ніхто не звинувачує мене в перебільшенні. Все це настільки відкрите, що навіть в Римі мають визнати, що тамтешній стан речей ще огидніший і гірший, ніж будь-хто може сказати.  Я ще не розмішував їхній жахливий пекельний бульйон з їхніх особистих пороків – та й робити цього не хочу.  Говорю я лише про загальні, поточні справи, але й на них мені бракує слів. Єпископи, священики та понад усе, доктори в університетах мали би виконувати власні обовязки і в спільній згоді на письмі виступити та зняти проти цього всього галас. Саме за це їм і платять!  Лишень перегорніть сторінку і ви це побачите.
     На останок ще одне слово і я зобовязаний його промовити. Оскільки ця безмежна Зажерливість не вдовольняється усім цим багатством – багатством, яким би вдовольнилися три великих королі, то вона тепер починає переводити це ремесло і продавати його Фуґґерам з Ауґсбургу.  Позики, торгівля та купівля єпископатів і бенефіцій та комерція в церковних справах тепер опинилися в належному місці. А духовні і світські добра стали одним. Тепер я хотів би почути про когось достатньо розумного, аби уявити, що римська Зажерливість змогла би ще більше зробити від зробленого, хіба що переведе або продасть теперішнє поєднання двох ліній діла комусь іншому. Я справді думаю, що межі досягнуто…
      Отже, оскільки таке диявольське правління є не лише відкритим грабунком, обманом і тиранією пекельних порталів, а руйнівним для тіла і душі християнського світу, наш обовязок полягає в тому, аби захистити християнський світ від такого убозтва та руїни. Якщо ми хочемо воювати проти турків, то почнімо звідти, де вони найгірші. Якщо ми маємо рацію, вішаючи злодіїв і відрубуючи голови грабіжникам, то чому ми повинні відпускати на свободу римську Зажерливість?  Вона – найгірший злодій і грабіжник, якого коли небудь бачив світ і все це робить вона в святе Імя Христа і Св. Петра!  Хто може це ще терпіти хоча би мить і нічого не казати? Майже все, чим володіє Зажерливість, здобуто крадіжкою і грабунком. По-іншому ніколи не було, як про це свідчать книги з історії. Папа ніколи не купував таких великих володінь, що дохід з його officia[3] мав би бути на мільйон дукатів більшим від золотих копалень, які ми щойно обговорювали та більшим від доходу з його земель. Так само як не передавали цього в спадщину йому Христос і Св. Петро. Так само ніхто йому цього не давав і не позичав. Так само не належить це йому через якісь стародавні права та старовинний звичай. Тож скажіть мені, з якого такого джерела все це він отримав? Зробіть з цього висновок і пильнуйте, чого вони хочуть добитися і що вони кажуть, відправляючи своїх легатів, аби зібрати гроші для війни з турками.


Мартін Лютер, До християнської шляхти німецької нації про покращення християнського стану



[1] Лютер використовує слова compositiones і confusiones.
[2] Одне з найвищих мит, яке накладали рейнські барони на купців.
[3] Набір посад, який можна було придбати і який приносив певний дохід.

Немає коментарів: